Hej, Jag är en flicka som är ungefär 158 cm och väger 60 kg. Men jag vill gå ner i vikt för mina lår är alldeles för stora. Men jag vet inte hur jag sak göra, på internet står det att det tar längre tid att gå ner i vikt om man slutar äta helt. Men om jag fortsätter äta får jag ångest och mitt självskadebeteende fortsätter bara. Jag vågar heller inte säga något till mina föräldrar eller bris . Hjälp!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du mår inte bra och är inne på en väldigt "farlig väg" där du får ångest av att äta, ser negativt på dig själv och din kropp, och skadar dig själv. Du har heller inget stöd av din familj då du inte vågar berätta för dem om hur du mår och känner. De vet inte hur "illa" det är. Vad är det som hindrar att du ber om hjälp att komma ur detta?, du ska inte behöva må som du gör.  Ta dig själv och ditt mående på allvar och berätta för dina föräldrar.
Be om och ta emot hjälp. Ni kan tillsammans läsa mera på denna webbsida och fundera över vilken hjälp du/ni behöver. Det kan vara lättare att prata och berätta om hur man mår när man tillsammans läser om hur andra mår, eller hur det kan se ut. Ta webbsidan till hjälp.
Hur ser det ut med din livsbalans, vad som GER dig energi, lust, glädje och får dig att må bra? Och det som TAR energi, lust och glädje och får dig att må dåligt? Lär mera om just livsbalans, prova formulär och veckokort. Snorkel - Livsbalans
Vad är det som får dig att ha sådant fokus på dina lår, så att allt annat hamnar i skymundan och får dig att må så dåligt?
När man växer så utvecklas kroppen väldigt olika, i olika takt, skiljer mycket från individ till individ. Det ser du säkert om du tittar dig runt bland dina jämnåriga tjejkompisar. Längd, hur kroppsfett fördelar sig, bröst, när man får mens, mm. Det är också väldigt olika hur man påverkas av hormonsvängningar och hur man mår rent psykiskt. Vissa blir mera nedstämda, vissa känner ökad ilska och irritation, och växlar i humör och mående, medans andra inte alls påverkas av hormoner i kroppen. Det brukar stabilisera sig då man kommit ur puberteten.
Unga tjejer har ofta rent biologiskt stora likheter med sin mamma, hur hon utvecklades, så att prata om detta med pubertet och utveckling med din mamma är något som verkligen kan vara till hjälp, hur hon kände, mådde och utvecklades. En erfarenhet ni kan dela.
Det verkar som om det gått väldigt långt för dig, du mår så pass dåligt att du får stark ångest, inte vill äta och självskadar, då är det nära att man helt tappar kontrollen och fastnar i långt lidande av psykisk ohälsa och ett negativt mönster, ett sätt att klara svårt situationer och då man mår dåligt, som innebär att man "misshandlar" sig själv och sin kropp.
Både ätstörning och självskadande beteende kan vara mycket allvarlig problematik.
På denna webbsida kan du läsa mera under VAD ÄR och VAD GÖRA, om både Snorkel - Mat/ät problem och Snorkel - Självskadebeteende.
Läs också andras frågor/svar om detta i frågelådan.
Snorkel har också flera Appar
Snorkelövning med olika röstövningar för att till exempel hantera ångest
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor, kod x330, som handlar om känslor, beteenden kopplat till olika känslor och olika övningar i att hantera starka känslor.
Beteendecoach, som handlar om att lära känna sig själv och sina beteendemönster. Hur situationer, tankar, känslor det som händer i kroppen hänger ihop och påverkar oss, och det vi sedan GÖR för att hantera allt. Det vi gör får konsekvenser på kort och lång sikt. Testa med de problembeteenden, känslor och tankar du har om din kropp och om att äta.
Läs mera på webbsidan, ta mod till dig och prata med dina föräldrar. Det är viktigt att du får hjälp att bryta de negativa mönster du fastnat i.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel