Det är en sak som kan göra mig otroligt nedstämd och det är när jag ser en kille som jag gillar som jag vet att det aldrig komma hända något med pågrund av mig om hur jag ser ut och så vidare, jag vill inte må så här dåligt bara för att jag ser en sån otroligt fin människa som jag gillar, Hjälp.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Tankar är tankar och ingen sanning, tankar är vårat ”självprat” prat med oss själva. Om man väljer att lyssna, tro på och följa sina tankar, de negativa tankarna, så blir det jobbigt. Vi har en tendens att lyssna och tro på just de negativa tankarna, de positiva tankarna ifrågasätter vi nästan alltid, och tvivlar på. Det går inte att ”få bort” tankar, utan de kommer och går, allt utifrån saker vi ser, hör, känner, upplever etc. Om man hela tiden har uppmärksamheten riktad mot sina tankar så förstärks de, grejen är att bara låta tankarna komma och gå, utan att göra något, tro på dem eller följa dem. Man kan ju också själv styra vad man ska tänka på, tex genom att göra något lite svårt, tex rita en katt med vänster hand, noga. Eller att skriva ner texten på en bra låt man hör, eller försöka komma ihåg vad man åt vissa dagar, vad man hade för kläder eller vilket väder det var. Då blir tanken och uppmärksamheten riktad på det. Du kan träna på medveten närvaro- mindfulness, att styra och rikta sin uppmärksamhet på det man vill. Läs mera och prova våra övningar från denna webb och från våra appar. Se under fliken Appar. På samma sätt så styr man och ”väljer” att uppmärksamma och tro de negativa tankarna. Dina tankar gör dig nedstämd. Du ser någon du gillar, men börjar genast tänka att du inte är "värd" den personen, inte duger mm. Dessa tankar hindrar dig från att vara dig själv, göra saker du vill, träffa vem du vill. Vad någon annan gillar och uppskattar det vet bara den personen, man kan inte avgöra någon annans tycke och val. Rikta fokus på något annat istället, sjung för dig själv en bra låt i huvudet, räkna hur många människor, bilar, hundar eller annat du ser. Du kommer att märka att du själv kan styra din uppmärksamhet dit du vill. Man kan också ”parera” varje negativ tanke om sig själv, med en positiv. Skriv en lista med positiva saker om dig och din omgivning, som ska eller har hänt, som du kan ta fram ock läsa för dig själv om du inte kommer på någon positiv tanke då en negativ tanke kommer. Kram från Snorkel