Hej! För ungefär två år sedan så flyttade jag tillbaka till mina föräldrars hemstad. Jag bodde här när jag var väldigt liten så jag har inget minne och känner ingen behörighet till staden. Det jag vill komma till är att jag har väldigt länge nu känt mig väldigt nedstämd. Jag kämpar mig upp på mornarna och jag kämpar mig till skolan och när jag kommer hem ligger jag i sängen. Jag känner att jag inte har någon mening med livet. Jag är väldigt ofta ledsen och gråter kanske 1-4 gånger per dag. Det är också ofta att jag har ångest. Jag har också en känsla av att jag inte har så mycket vänner som jag kan prata med. I samband med flytten så tappade jag 'när-kontakten' med mina bästa vänner så av ren slump så slutade jag skriva till dem när jag mår dåligt. Jag vet inte hur jag ska ta mig upp ur detta hål och jag vill inte vara en negativ, lättirriterad person. Jag vill vara den bästa människan jag kan vara och känna mig glad och lycklig. Hur ska jag göra själv för att börja må bättre?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så bra av dig att du tänker att ”så här ska man inte må” och att du tagit ett litet steg för att börja må bättre. Det du beskriver är en mycket vanlig anledning till att man hamnar i nedstämdhet och eventuellt senare också i en depression. En förändring i livet, självvald eller inte spelar ingen roll. Som innebär negativa förändringar i livet, där jobbiga svåra energikrävande situationer blir fler än positiva roliga enegigivande. Obalans helt enkelt, ”för mycket ”skit” och för lite ”godis” kort sagt. Att flytta kan innebära byta stad, boende, skola, vänner, klasskamrater, lärare, intressen, sportaktiviteter, närmiljö, mm, konsekvenser och förändringar iom flytten kan bli väldigt lång om du börjar fundera på det. Med det inte alls sagt att man inte kan flytta. HUR man tar konsekvenser och förändringar är väldigt personligt olika, och ibland så blir det mest positiva förändringar, och man börjar må BÄTTRE av flytt. För dig låter det som om du BÅDE mist många positiva saker, gamla kompisar tex, och att det blivit tunga jobbiga konsekvenser av flytten, svårt att trivas, känner ingen behörighet, svårt få nya vänner mm Du hamnar i en negativ spiral där du tänker att det är meningstlöst med nuvarande livet, det mesta känns jobbigt och tungt, svårt att komma upp på morgonen, svårt att gå i skolan, vill mest dra dig undan, då du mest känner dig ledsen. EN FULLT NORMAL REAKTION PÅ DIN SITUATION, och många andras som hamnar i nedstämdhet. Ett typiskt mönster vid nedstämdhet/depression. Och när allt känns jobbigt och tungt så får man ångest, varje dag är som att klättra upp för världens högst berg. Om du läst lite på denna sida, som just handlar om nedstämdhet, ångest, obalans i livet och olika strategeier för att få balans igen, börja må och fungera bättre, så har du säkert läst om just balans i livet, vikten av aktivering, återgå söka upp nya aktiviteter i steg, hitta aktiviteter som man tyckt om tidigare, eller prova nya. Vikten av mat sömn och fysisk aktivitet.Och att göra saker fast man inte har lust, fast det känns tungt jobbigt och man mest vill dra täcket över huvudet. Kolla på sidan under livsbalans, läs mera om nedstämdhet och ångest, samt vad man kan göra. Hur sover och äter du? Hur ser det ut med fysisk aktivitet, om än brara korta promenader. Allt är ett steg farmåt. Fundera över vad du tidigare gjort, som givit dig lust och energi. Finns det något du skulle kunna börja med igen? Kan du bjuda en gammal vän till dig, för att få en positiv helg? Behöver du ha skolmöte, har du kommit efter i skolan? Få hjälp att prioritera? Vet skolan om hur du mår? Fyll i formuläret balans i livet, testa både hur det skulle sett ut för 3 år sedan, samt hur ser det ut nu? Fundera över mål (läs under mål) Prova veckokort för balans i livet. Jag skickar med ett informationsblad över en App som heter Skills, Snorkel känsloreglering. Den handlar om känslor, känslans funktion samt träning i att stanna upp, andas och slappna av. För att bli mera medveten om vad impulsen är, det man vill göra, och fundera på om det är det bästa för dig just nu (tex dra sig undan, gå hem, ligga på sängen, inte skriva till vänner, etc) Snart kommer också Snorkelövningar, med olika övningar för att slappna av, andas lugnt, bli medveten genom mindfulness, steg för steg träning mm. Den uppgraderas just nu och finns snart på Appstore igen. Nu har du mått dåligt en längre tid, och det kan vara svårt att vända detta helt på egen hand. Har du kontakt med elevhälsan på din skola? Det kan vara bra att ha någon att göra upp mål, delmål som är stegen mot målen, prioritera vad du behöver börja med och ta små steg fram. Vet dina föräldrar om hur du mår? Att få förståelse och stöd då man mår dåligt är en viktig del. Ni kan läsa tillsammans på denna sida. Du kanske behöver göra en depressionsbedömning på BUP eller Vårdcentral. Som du säkert vet så finns det medicinering vid depression, som en krycka, om man inte alls klarar att komma tillbaka med enbart psykologiska metoder. Fundera lite, prata med dina föräldrar och skolan. Vid behov kontakta Vårdcentral eller BUP, och läs och prova de olika strategierna på sidan. Skriv igen om du vill. Kram Snorkel