hej. jag har känslan i min kropp att jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv. jag gråter till söms nästan varje kväll pga jag känner en press att jag måste må bra, vill inte visa för mina vänner/familj att jag mår så sjukt jävla dåligt. har ont i hjärtat dagligen men vågar inte visa det, det gör ondare av det att jag absolut inte har någon jag kan lätta detta för. när jag är full och kan jag inte känna grejen med att dricka ett gals vin eller två, jag älskar alkohol. Det är då jag har nämnt att jag inte mår bra för vänner och dom har sett det ibland att jag inte mår bra men dom förstår inte. ingen förstår. jag tar inte in att det finns dom som verkligen tycker om mig. ser bara det dåliga med mig själv, misstolkar mycket och vill misstolka ibland känns det som. jag känner mig så sjukt jävla värdelös och tänker mycket på dom som fått lämnat livet pga sjukdom som skulle ge allt för att lev kvar, det har jag också ångest över varför måste jag leva kvar och ta plats som en då inte mår bra. förhelvete! säger såhär, alkoholen är den som får mig känna att jag mår bra! jag känner mig så fruktansvärt ensam fast endå vet jag att det är folk runt mig, det är svårt att förklara med ord. men ni kanske förstår.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har inte uppgivit någon mailadress så jag kunde inte svara direkt till dig. Den förvirring, osäkerhet och oro du känner, över ditt liv, din framtid och ditt mående, är det nog många ungdomar som känner igen sig i. Och tanken du beskriver, att jag MÅSTE må bra, eller rättare sagt, jag BORDE må bra, jag har det ju ganska bra omkring mig, har vänner som bryr sig, då BORDE jag må bra finns andra som har det mycket värre. Just den känslan att man inte tillåter sig själv att faktiskt må ruggigt dåligt, att tillåta sig själv att vara ledsen, rädd, osäker och känna sig ensam, att inte tillåta sig själv alla känslor man känner inom sig, förvärrar hela ens situation och mående! Vi människor är sådana "gruppdjur" vi söker hela tiden bekräftelse och erkännande från vår omgivning, och oss själva, vi behöver stöd, förståelse och omgivningens "gillande" Om vi inte ens ger oss själva det "erkännandet" till hur vi mår och tänker, då är det inte konstigt att man mår dåligt och bara vill "fly" från sig själv och alla andra. Du flyr genom att dricka alkohol, det "dimmar ju till" hjärnan som du vet, det är också avslappnande, du känner dig lugn och tillfreds för ett tag, men verkligheten kommer ikapp dagen efter, och allt känns ÄNNU jobbigare... Livet består av upp och ned, inte alls av ett ständigt "må bra" vara glad" utan saker händer runt omkring oss som får oss att växla i känsloläge och mående, nästan hela tiden. Kriser och jobbiga saker är en del av livet. Det svåra, och det man lär sig med åren, är att hantera och klara av dessa jobbiga händelser och kriser, utan att deppaihop totalt och utan att tänka att det aldrig blir bra igen eller att det alltid kommer att kännas så här svart. Hela idén med denna Snorkelsida, är att lära ut strategier för att hantera svackor i livet, oro, ångest, rädslor, deppighet m.m., innan det helt tar över i ens liv och man blir totalt deprimerad. Du mår så dåligt, gråter på kvällarna och flyr in i festande och alkohol, klarar inte att berätta för din omgivning om hur du mår. Det gör att du känner dig ensam, misslyckad och oförstådd. Du anklagar dig själv för att du mår som du gör, och det gör att du mår ännu sämre, allt i en enda ond cirkel som bara går runt.. Hur kan du då göra för att försöka vända denna cirkel? Att prata med sina närmaste om hur man mår, det är en viktig del. Dina föräldrar kan stötta dig och ge dig förståelse. Sedan behöver du kanske hjälp utifrån nu, för att vända ditt mående, du har haft det så här ett tag och det blir kanske för svårt att bryta detta på egen hand. Ta kontakt med elevårdshälsan, ungdomsmottagning eller BUP. Du kanske behöver en läkarkontakt för att göra en depressionsbedömning. Du kan behöva bolla med någon om vad som är jobbigt och vad som är bra, i ditt liv. Dina starka och svaga sidor. Om hur du kan få balans i livet mellan jobbiga saker som tar energi och roliga saker som ger energi. Du behöver också acceptera att du inte mår bra nu, att det inte är tecken på svaghet, utan något som alla människor gör i olika delar av livet. Du är OK presis som du är, och mår. Du dissar dig själv och känner press övar att behöva ändra ditt mående. Stressen och pressen förvärrar bara. Du behöver acceptera för att sedan kunna förändra, i steg börja finna mening i ditt liv igen. Små steg, ett i taget. Utan press och stress. Prova mindfulness, att leva här och nu, vara i det man är, gör och känner. Fullt medveten utan att döma. Ofta lever vi i skräck för det som eventuellt ska eller kan hända i framtiden, eller i vånda över det som redan hänt, som vi inte kan göra ogjort. Istället behöver vi träna att vara här och nu. Oro för framtiden hindrar och stjälper oss i nuet. Läs och prova mindfulness, finns på den här sidan. Din flykt och din "kärlek" till alkoholen är också något du behöver titta närmare på, alkohol påverkar oss völdigt mycket, både fysiskt och psykiskt. Jag vet inte hur mycket eller hur ofta du dricker, inte heller hur gammal du är. Men det beteende du beskriver, att dy flyr undan ditt dåliga mående med hjälp av alkohol, är inte alls bra i längden. Det förstärker bara ditt dåliga mående, ökar din sårbarhet enormt. Och ökar hur du misstolkar omgivningen. Även din känsla av att inte omgivningen förstår, eftersom det du uppvisar, en "full och glad" tjej, inte alls stämmer med den du är och hur du känner just nu. Ta ett lämpligt tillfälle, prata med dina föräldrar, kanske visa detta mail och denna hemsida. Fundera tillsammns hur ni kan göra för att vända ditt mående, vänd er till skolan eller BUP för hjälp. Sköt om dig, ge dig själv den chansen! Skriv igen om du vill, kram Snorkel.