Om jag drömmer mardrömmar hela tiden, vad ska jag göra, och inte vill sova, snälla hjälp mej har ej sovit bra på länge kramar C.

Svar
Hej C.
Mardrömmar och svårigheter att sova kan ha många olika orsaker.
Det är svårt för mig att veta precis vad som orsakar dina problem, men du ska få några förslag.
Oregelbundna sömnvanor t.ex att man vaknar sent på söndagmorgon och sedan har svårt att somna på kvällen, eller att man sover på eftermiddagen, kan göra att man därför ligger sömnlös och oroar sig när man ska sova.
Rädsla och oro försvårar insomning/sömn.
Ser du på TV, film eller använder datorn innan sänggåendet så höjer det vakenhetsgraden och förhindrar insomning. Snarkning eller andningssvårigheter(astma) kan också leda till orolig sömn.
Ångest, rädsla, sömnbrist, stress eller traumatiska upplevelser kan orsaka mardrömmar, mardrömmarna leder till rädsla och motvillighet att gå till sängs, och man hamnar i en ond cirkel som kan vara svårt att bryta på egen hand.
Vissa mediciner, droger, alkohol och tobak påverkar sömn och kan ge mardrömmar.
Hur ser det ut just för dig? Har du det jobbigt på något sätt, är ledsen eller stressad över något, varit med om jobbig händelse?
Det är viktigt att försöka eliminera(ta bort) stressfaktorer, ha lugn och ro vid sängdags, undvik dramatiska upplevelser t.ex via TV, skräckfilm eller annat, använda nattlampa vid sängen, avslappningsövningar(finns på hemsidan) kan vara till hjälp.
Läs mera på hemsidan om svåriheter att sova.
Berätta för dina föräldrar eller t.ex någon på skolan och be om hjälp, om du inte kommer tillrätta med dina sömnproblem så sök hjälp hos t.ex husläkaren.
Hälsningar Maria