Hej! Jag har några frågor.
1: hur syns det när man kommer i puberteten?
2:om jag är arg vad ska jag göra då om jag känner att jag måste skrika eller slå på nåt?
3:jag känner att jag inte har någon att lita på riktigt bra, vad ska jag göra?
4:jag blir lätt sårad och arg för små saker vad ska jag göra?
5:jag tycker att jag e fet och ful, ibland säger nån i klassen att jag typ har konstig näsa och pratar bakom ryggen på mej om mej... Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade många frågor, ska försöka svara på dem så gott det går;
1) På tjejer så t.ex. börjar brösten växa, man får mens, börjar växa hår under armar och på könsorganet, höfterna blir rundare m.m. På killar så kommer de i målbrottet och rösten förändras, adamsäpplet växer lite, könsorganet växer och man börjar få hår där och över resten av kroppen, musklerna växer m.m.
2) Ibland så kanske det ”passar” att man skriker och också att man ”bankar” eller slår på en kudde eller något. Men om det inte ”passar” så kan man försöka få ilskan att sjunka undan genom att t.ex. gå iväg från situationen en stund, springa eller gå ett varv, andas lugnt, slappna av, göra och tänka på något helt annat än det som gjorde en arg.
3) Att få vänner och våga lita på vänner är något som byggs upp under tid. Man kan testa och ge någon lite förtroende i taget, för att se om man kan lita på personen. Om det är så att du saknar vänner så behöver du söka dig dit där det finns jämnåriga (skolan, förening, genom intressen etc.)
Börja ta kontakt, visa intresse, prata om vad du tycker om och fråga vad de tycker och så vidare.
4-5) Du beskriver att du är lättsårad, lätt blir arg, tar åt dig för småsaker, osäker på ditt utseende och om du duger. Precis så brukar det kännas då man börjar bli tonåring och kommer i puberteten.
Det är en jobbig period, hormonerna gör att känslorna och humöret svänger upp och ned. Men det går över och blir bättre.
Det finns många bra böcker att läsa om hur det är att vara ung och i puberteten, fråga din skolsköterska eller låna på biblioteket , så får du veta mera.
En webbsida www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet, ger ockå svar på många frågor runt puberteten.
Många hälsningar från Snorkel.