Hej!
Jag är en kille på 12 år. Jag går ständigt och är ledsen över min fula kropp! Jag väger runt 54 - 55 kg... Är 1.52 -3 cm lång. Är det överviktigt, är det nära tjock?
Snälla, jag behöver veta så jag liksom kan... Må bättre? Ibland drar jag upp tröjan framför spegeln och tittar på min äckliga mage, och mina äckliga "bröst". Åhhh! Jag är så avundsjuk på mina klasskompisar! stora muskler och raka magar... Jag dör snart, jag hatar att visa mig naken i omklädningsrummet för min äckliga kropp!! ....... Varför!? Jag spelar badminton en gång i veckan, och äter godis 1 gång i veckan. men jag bara växer och växer!!! Jag vill ha muskler som alla andra har, vrf just jag! Och jag presterar inte mitt bästa på gympan heller för att jag tycker att jag e så klumpig...
Snälla, svara på detta brev........

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har fastnat i tankar på att din kropp är fet och ful.
Varje gång du tittar dig i spegeln, eller på annat sätt blir medveten om din kropp, så kommer dessa negativa tankar.
När man blir så fixerad av tanken att man är fel, ful och inte duger, då mår man inte bra, man blir nere och deppig, har svårt att tänka på annat eller se de positiva sidor som man har.
Du är helt normalviktig, har säkert för din ålder lite underhudsfett, som man har innan man börjat växa i puberteten och kroppen utvecklar muskler.
Man utvecklas olika, olika tid, hur snabbt det går, vid vilken ålder man börjar utvecklas och växa, etc. Om du tittar dig runt så ser du nog massor av killar och tjejer i samma ålder som har utvecklats i väldigt olika takt.
Innan man har puberterat och kroppen börjat utveckla muskler ordentligt så är det inte bra att styrketräna, det finns då stor risk att skada i stället för att bygga.
Men springa, promenera, cykla, sporta och gympa utan vikter kan man alltid göra och är bra, ett par gånger i veckan. Det gäller bara att hitta något man tycker är kul, mår bra och blir glad av.
Har du någon hobby eller intresse, något som får dig att tänka på annat än denna ständiga negativa syn på din kropp.?
Du skriver också att du inte presterar så bra på gympan för att du tycker att du är så klumpig, dina tankar om dig själv får dig alltså att bli mera hämmad, hindrar dig.
Det är vanligt att det blir så, bara TANKEN styr oss mycket, försök att förändra dina tankar, de är ju bara en tanke ingen sanning, peppa dig själv istället, tänk bra och positiva tankar, det får dig att våga och orka mera, och man blir gladare och mår bättre.
Skriv en lista över saker som du är bra på, bra på att lyssna, cykla, spela gitarr, en bra kompis, fina ögon, bra på matte och så vidare. ta hjälp av en vän så kan ni göra lista åt varandra. Kola på listan då du fastnar i tankar på att din kropp inte duger.
Om du vill kan du söka på en sida som ungdomsmottagningen driver umo.se, det handlar mer om vad som händer inom oss och i kroppen under tonåren och i puberteten.
Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.