Hej, hur gör man om man mår dåligt hemma och det verkligen inte funkar med föräldrarna? Har tänkt en massa gånger på att rymma, men vet inte vart jag ska ta vägen.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är inte konstigt att du tänker på att rymma om du har det så jobbigt hemma.
Att fly ifrån det som är obehagligt och jobbigt är en naturlig reaktion för människan. Problemet är, precis som du skriver, att vart kan man ta vägen???
Risken är ju att det blir ännu värre efteråt, att det blir ett stort pådrag med efterlysning m.m.
Det bästa är ju att du kan prata med dina föräldrar, någon bekant eller släkting.
Har du ingen vuxen i din närhet som du kan prata med?
Om man kan komma överens om att du behöver komma bort, få lite avstånd till dina föräldrar och bo hos någon annan ett tag, så är ju chansen mycket större att det blir något bra för dig.
Hur har du försökt prata med dina föräldrar, vad är det som är jobbigt och inte fungerar hemma, vad skulle kunna göra det bättre?
Kan du be någon hjälpa dig när du ska uttrycka det du känner och tänker? Kan du skriva dem ett brev där du tar upp problem och förslag till lösningar, kanske kan de sedan fundera på sitt håll på lösningar?
Har du någon kontakt med elevhälsovården, har du någon att prata med om dina funderingar?
Kontakta dem och beskriv hur dåligt du mår och hur du har det.
Barn som på olika sätt far illa och har det jobbigt socialt, kan också vända sig till socialtjänsten  (adresser och telefonnummer till dem inom Uppsala kommun finns på hemsidan.) Elevhälsan kan också hjälpa dig med kontakt.
Det är lätt att vilja ge upp då man har det svårt, man ser inga lösningar eller någon ljusning.
Man tycker att man kämpar och försöker men inget blir bättre.
Att rymma är ingen lösning för, be någon vuxen hjälpa dig, man kan förändra sin situation, det kan ta tid, men det går. Många hälsningar Snorkel.