Hej! Det är så att jag har känt ett tag nu, kanske några månader att jag är lite ifrån verkligheten, inte i skolan utan på fritiden när jag har tid att tänka. Jag kan glömma av saker eller lura mig själv att jag har ätit medans jag inte har det.
Är detta vanligt eller bör jag kolla upp det? Jag är 15 år.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det låter som om du ”fastnar i tankar” när det inte är andra saker omkring dig som distraherar dig och tar din uppmärksamhet, som i skolan.
Är det något särskilt som tar din uppmärksamhet i tankarna just nu, något som hänt/ska hända, något som oroar eller tynger dig?
Eller kanske något positivt du längtar efter eller drömmer om?
Det här med uppmärksamhet och fokus fungerar ju så att man håller uppmärksamheten en liten stund, sedan ”far den iväg” man kanske hör ett ljud, ser något, känner något i kroppen, känner en lukt och så vidare, alltså upplever något med våra sinnen och uppmärksamheten riktas dit.
Har du tänkt på att när någon går förbi helt nära så går det nästan inte att låta bli att kolla till, man gör det nästan automatiskt.
Om det är så att vi lägger uppmärksamheten på något som är intressant, väcker nyfikenhet eller att man av andra orsaker ”fastnar” som kanske vid datorn ibland, då man pratar i mobilen och tiden ”bara försvinner” eller då man läser en spännande bok, och helt plötsligt är klockan mitt i natten, kan man bli liksom ”borta från tid och rum”, uppslukad. Man kan också fastna i sina tankar, oros tankar, planer eller fantasier. Inte konstigt eller ovanligt alls. Och efteråt så blir man osäker, hade jag ätit eller hur var det… Jag tänkte ta en macka men gjorde jag det…
Man har alltså all uppmärksamhet på något annat, så man är inte närvarande i det man gör.
Vissa människor har stora problem med detta, tappar fokus och uppmärksamhet hela tiden, har svårt att ha fokus på det de egentligen vill och behöver som till exempel att lyssna på någon, läsa inför prov, komma ihåg saker, hitta med mera.
De kanske upplevs som ofokuserade och okoncentrerade. Uppmärksamheten far hit och dit utan att de kan styra den.
Man kan styra fokus och uppmärksamhet, öka medvetandet i det man gör just nu.
Man kan träna sin hjärna att bli bättre på detta, man kan träna hjärnan på samma sätt som man tränar en muskel i kroppen.
Detta kallas medveten närvaro eller mindfulness. På denna webbsida finns information och övningar om medveten närvaro- mindfulness, det finns även filmer.
Om du går in på startsidan så hittar du en direktlänk till mindfulness.
Om du tycker att det är obehagligt eller på annat sätt ett problem, att du fastnar i tank
ar och har uppmärksamheten på ”fel saker” på fritiden, låter som skolan fungerar utan problem, så kan du träna detta. Träna på att stoppa dig själv när du fastnar i tankar, det räcker inte att bara säga till sig själv att stoppa, utan behöver aktivt resa sig upp och göra något annat.
Man kan också klappa sig själv på armarna eller låren, göra några knäböj, stå på ett ben, nypa lite lätt mellan pekfinger och tumme, göra några avspänningsövningar (se snorkel.se under strategier) dricka ett glas vatten, med mera, för att ”vakna till och ta tillbaka” fokus och uppmärksamhet.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera om du inte är nöjd med svaret eller vill veta mera. Du kan också prata med skolkurator eller skolsköterska på din skola om du oroas över detta eller om du tycker att det förvärrats.
Kram Snorkel