Rädsla i specifika situationer

Steg för steg träning

Rädsla för specifika saker ( t.ex. djur, insekter, höjder, ta sprutor eller rädsla för att gå till tandläkaren) 
Då man är rädd för specifika saker t.ex. hundar brukar man försöka att undvika att vara nära dem, eller undviker sådana tillfällen då man kanske kan riskera att möta en hund. Rädslan och obehaget kan t.ex. leda till att man inte törs gå ute ensam och möta en hund på gatan, inte vågar gå hem till kompisar eller släktingar som har hund eller blir jätterädd bara man hör en hund skälla. För att komma över sin rädsla behöver man träna dessa situationer, göra det stegvis, börja med det lättaste så att man lyckas, och öka på svårhetsgraden efter hand. Räkna med att det blir lite obehagligt.
Om du är rädd för t.ex. ormar, så börja med att läsa om ormar, titta på bilder, se på film om ormar etc.


Så här kan du göra!  

STEG 1 
Skriv ned det som är otäckt och rangordna det du är rädd för t.ex. 5 för det som är värst och 1 för det som går lättast. 
Till exempel; Rädsla för hundar.

5. Att klappa eller gå ut och gå med en hund.
4. Att vara i samma rum som en lös hund.
3. Att gå hem till någon med hund.
2. Att möta en hund på gatan.
1. Att höra hundar skälla.

STEG 2 
Skriv nu ned det positiva, det som du har att vinna på om du kan klara av din rädsla. Till exempel; Om jag inte är rädd för hundar slipper jag bli rädd och oroa mig när jag hör hundar skälla, kan jag hälsa på min kompis som har hund, kan jag följa med mormor på promenad med hennes hund.

STEG 3 
Försök nu att bemöta din rädsla steg för steg och jobba dig uppför din stege från 1 till 5. Det kanske tar lång tid men det gör ingenting så länge det går framåt och du fortsätter att öva. 
Bestäm dig för hur ofta, när och hur du ska öva, och om du ska be någon om hjälp ( första steget kan vara att låna böcker och läsa om hundar och hundars beteenden, och inte byta sida av vägen då du möter en hund. Nästa steg kan vara att stegvis närma sig en hund som du känner igen, då en kompis håller i kopplet etc.)

Skriv gärna ned vad och hur du ska träna och de framsteg du gör så att du kommer ihåg hur hårt du kämpar, de dagar det går sämre!! Bli inte nedslagen eller ge upp om en övning inte går som du tänkt. Öva vidare! Så småningom kommer du att märka att det går framåt och blir lättare.

Kolla också på spelet Rädda Albin, där ser du exempel på steg för steg träning!