Olika sätt att klara av sin oro

Man kan testa och experimentera med olika sätt att tänka och olika saker att göra när man känner ångest, för att hitta sätt att klara av jobbiga platser och tidpunkter.

1) Ett sätt är att försöka komma på andra sätt att tänka om en viss sak som gör en rädd. Ett exempel kan vara att om man blir väldigt rädd när man ska åka bort så kanske man bara tänker på hur jobbigt det känns och blir ännu räddare och ledsen. 
Om man då också kan tänka på något roligt man kan göra när man ska åka bort, t.ex. att bada med kompisarna, så kan det faktiskt göra att man känner sig lite gladare och t.o.m. lite förväntansfull. 
Det ökar chansen att man gör det som väcker obehag och rädsla, vilket ju är det viktigaste.
 
2) Annat man kan göra är att träna på att andas lugnt och att försöka slappna av i kroppen även när man är rädd.

3) Det viktigaste med att verkligen göra det som väcker ångest är att du får känna att fastän du stannar kvar i det jobbiga så går det så småningom över. Till slut är du inte längre lika rädd och spänd i kroppen. Du KAN klara av din rädsla!
Det kan ta tid, men det lugnar alltid ner sig och försvinner, och det är viktigt att du får vara med om det, så att du kan lita på att det stämmer. 
Träna ett steg i taget att närma dig det du är rädd för; 
steg för steg träning