Vad göra när du har minskad eller ökad aptit?

Äta lite och ofta kan vara lättare om du har svårt att äta/äter för lite. 
I likhet med att aktivitet skapar lust för mera aktivitet så ökar aptiten av att man börjar äta, och att man måste börja äta fast man kanske inte har aptit alls.

Äta tillsammans med någon är lättare än att äta ensam, gör upp tillsammans med vem. 

Problemlösning; vilken måltid eller vad är svårt att äta? 
Problemlös kring detta.Vid svårigheter att äta frukost på morgonen, drick något lättare t.ex. fil, mjölk, eller yoghurt och ät en frukt eller ta med t.ex. frukt och yoghurt till skolan.

Skriv ner när, var och hur mycket du äter, använd en matdagbok.
Vid t.ex. "tröstätning" eller då man har svårt att komma igång med rutiner runt mat och ätande, kan man först med hjälp av matdagbok registrera var, när och hur mycket man äter. Man kan också använda  problemlösningsmodellen kring hur man kan göra på ett annat sätt då man är ledsen eller har tråkigt istället för att tröstäta eller äta godis. Samt stegvis jobba på att förändra beteendet t.ex. genom att aktivera sig i stället eller börja äta en måltid i taget.

Läs också andras frågor och svar i Frågelådan, under "mat/ätproblem".