Hej!! min kompis mår skit, och hon säger att hon inte orkar mer. och att hon ska ta livet av sig. jag vet inte vad jag ska säga eller göra.. jag behöver hjälp med det! har ni några tips, vad jag kan göra? snälla..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att ha en kompis, eller någon annan man tycker om, som mår jättedåligt och uttrycker att den inte vill leva längre, så jobbigt och smärtsamt det är! Man känner sig lätt förtvivlad, att man inte räcker till, rädd och osäker. Känslor av ilska eller irritation är inte heller ovanligt, man kan känna sig sviken för att vännen hellre tar sitt liv än att vara tillsammns med mig, man kan bli rädd för att bli lämnad. Att se någon ständigt vara ledsen och må dåligt, det sliter på en själv och den relation man har till den som mår så dåligt. Du är ung, ni är kompisar. Man kan aldrig som kompis eller anhörig ta ansvar för någon annans liv! Det enda man kan göra är att berätta för föräldrar, andra vuxna, som kan erbjuda hjälp och behandling. Ens kompis som mår dåligt brukar inte vilja att man ska berätta, det hör till bilden då man är nedstämd och deprimerad. Men man ska alltid se till att kompisen får den hjälpen. När man mår så dåligt, har självmordstankar, då behöver man hjälp av vuxna och proffisionella. Vad man kan göra som kompis är att berätta att man är orolig, att man är rädd att mista, vad man ser. Hänvisa till hemsidan där det finns information och tips, säga att man finns där som kompis, erbjuda sig att tillsammns berätta för föräldrar/annan vuxen, att vi kan göra positiva saker tillsammans o.s.v. Men att man inte kan stå ensam att veta hur dåligt kompisen mår. Så tufft och svårt för dig! Sköt om dig själv, du hjälper din vän bäst med att du själv mår bra, inte tyngs ned av hennes dåliga mående. Och du behöver ta hand om dig själv för att orka. Många kramar Snorkel.