Hej. Jag skulle behöva er hjälp, det är såhär att min kompis, han mår jättedåligt. Han har försökt att ta självmord en gång, men han misslyckades, han skulle hopppa från en bro med en man tog tag i honom. Jag vet inte vad jag ska göra eller säga när han berättar att mår skit. Jag föröker komma på något bra att säga men jag lyckas inte. När han berättade hur han mådde första gången började jag gråta. Jag kunde inte sova, det va hemskt. Jag är så jäkla rädd att något ska hända honom, att han ska göra ngt mot sig själv. När han mår som sämst går han antingen och lägger sig eller röker på eller något annat som kan få honom på andra tankar. Jag vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp mig om vad jag kan säga till honom. Ska jag t ex säga att jag finns för honmo och att han är en bra person. SNÄLLA hjälpa mig, jag mår skiiit, jag vill bara hjälpa honom. han betyder jätte mkt för mig, snölla hjäp mig vad jag kan säga till honom. Så han kan lita på mig, & att jag alltid står vid hans sida. Snälla hjälp mig. Tack för att ni läste & hoppas att ni förstår mig. Kram

Svar
Hej! Tack för ditt mail. Det är lätt att förstå att du vill hjälpa din kompis som mår dåligt, någon man tycker mycket om har det så jobbigt att han har tankar på att inte vilja leva längre, t.o.m. försöker att ta sitt liv! Det är fruktansvärt svårt att bära, men det som är viktigt är att du inte tar på dig hans problem och att er kontakt bara kretsar runt hans mående. Det du kan göra är att säga att du ser att han inte mår bra och att du oroar dig, att du lyssnar om han vill prata, men att det är han som bestämmer när. Som kompis räcker det att bara finnas där, hjälpa honom att vara aktiv och göra roliga saker. Du kan också hänvisa honom till Snorkelhemsidan, elevvården, BUP, eller annan vuxen. Inge hopp om att det finns hjälp att få, att det är en del av symtomet då man är deprimerad att man ser allt i svart, att man inte kan se lösningar eller alternativ. Om du blir riktigt orolig, om du misstänker fortsatta självmordstankar eller planer på självmord, så måste du prata med t.ex. din mamma som kan hjälpa dig att kontakta din kompis föräldrar, så att din vän kommer i kontakt med akuten snabbt. Då man mår så dåligt som du beskriver att din vän gör, så kan det vara så att man INTE VILL ha hjälp, att han ber dig att inte berätta för någon, men tänk efter, den bästa hjälpen du kan ge honom är att verkligen SE TILL att han får professionell hjälp, av någon som kan vägleda din vän ur det svarta hål han befinner sig i. Det är naturligt att vara ledsen och känna sig "deppig" ibland, särskilt då man är i tonåren som är en jobbig period i livet, det betyder inte att man är deprimerad, men om någon drar sig undan kontakter, isolerar sig, börjar vara hemma från skolan och ofta är ledsen, nedstämd och ingenting är roligt, då behöver man hjälp att komma ur detta. Ibland kan då kompisar säga att de inte vill att man ska berätta för någon, att de inte vill ha någon hjälp,för det finns inget som hjälper, det hör till det mörka sättet att tänka då man är nedstämd och deprimerad. Men man ska INTE gå ensam med vetskapen om att en kompis har självmordstankar eller skadar sig själv, det blir för tungt att bära ensam, och risken blir bara att du också börjar att må dåligt, och det är ju inte alls någon nytta för din vän, det bara tynger honom ytterligare. Att berätta för någon vuxen i närheten, det är alltid bäst. Det finns hjälp att få. Läs tillsammans med din kompis på hemsidan, vad man kan göra och om vad nedstämdhet och depression är. Du verkar vara en bra kompis, kram Snorkel