Har mått så himla dåligt i flera år nu...
Men jag kan inte med att be om hjälp. Vågar inte. Och folk runt omkring tror att jag mår bra. Men jag har självmordstankar varje dag...
Vet att dom inte är så allvarliga, för hade dom vart det hade jag redan tagit livet av mig.
Jag skadar mig själv också, men det är för att jag har rätt till att göra det när allt är skit.
Ibland vet jag inte ens varför jag gör det, och när jag väl har gjort det får jag ångest för att jag har gjort det och skär mig igen för att jag har skärt mig.
Allt är i en enda röra. Vart ska jag ta vägen?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att dina självmordstankar inte är så allvarliga eftersom du fortfarande lever, men att du mår så dåligt att du har sådana tankar och gör dig själv illa är allvarligt nog!
Visst har du "rätt" att göra dig illa när allt är skit, som du själv skriver. Men är du inte värd att ha det bättre, att må bättre och att vara snäll mot och tycka om dig själv!
Har man inga andra utvägar händer det att man skadar sig själv,det kan fungera genast i stunden, ångesten kanske släpper lite men den kommer snabbt tillbaka med ökad kraft, precis som du beskriver.
Onda cirklar som bara blir värre och värre. Det FINNS andra lösningar, andra sätt att hantera ångest, nedstämdhet och dåligt mående.
Man kanske också behöver förändra saker i sitt liv för att må bättre. Du är värd att ge dig själv en chans!
Om andra omkring dig inte förstår hur dåligt du mår, tror att allt är bra och att du mår bra. Så får du inte heller den förståelse man behöver då man mår dåligt.
Andra missförstår dig, och dina tankar på att allt är hopplöst bara ökar. Du har svårt att berätta om hur du mår, vågar inte.
Du har nu tagit ett första steg och vågat berätta på den här hemsidan. Bra! du är på rätt väg.
Att gå iflera år utan att fått hjälp gör inte saken bättre, det blir supersvårt att be om hjälp, du har faktiskt vågat lite nu!
Elevvården på din skola har kunskaper om hur svårt det är att be om hjälp, och om hur det är att må dåligt som du gör. Skulle du kunna vända dig till t.ex. skolsköterskan eller kurator, berätta om att du varit inne på denna hemsida, visa dem ditt mail.
Ta en kompis med dig om det är lättare.
Du kanske också kan visa dina föräldrar ditt mail, eller skriva ett brev till dem så de kan börja förstå.
Du behöver hjälp och förståelse!
Att sluta göra sig själv illa kan vara mkt. svårt, det gäller att försöka stå emot den där känslan av att vilja göra det, distrahera och avleda sig själv från den starka impulsen.
Genom att t.ex. aktivera sig med något, gå ut, ringa någon, träna, spela spel, baka, bada, lösa korsord etc. man måste öva och träna, en kamp helt enkelt.
En kamp som man kan behöva hjälp med.
På BUP finns en behandlingsform som heter DBT som riktar sig just till dem som skadar sig själva när de mår dåligt.
Du och dina föräldrar kan vända er direkt till BUP om du vill.
Har du provat några av strategierna på hemsidan, avslappning, andning, medveten närvaro eller annat?
Läs mera om nedstämdhet och ångest, göra sig själv illa och tankar på att inte vilja leva, och vad man kan göra.
Det finns många olika strategier att jobba med.
Det är viktigt att sköta om sig själv.
Många hälsningar Snorkel.