Jag har mist två av mina bästa kompisar. är ganska deppig för det men ingen fattar hur jag mår.
Vad ska jag göra ? snälla hjälp mig !

Svar
Att mista två av sina närmaste vänner är oftast mycket svårt och det är inte konstigt att du känner dig deppig över det. Att du sedan upplever att ingen förstår hur du mår, gör att man känner sig ännu mera ensam.
Att förlora bästa vänner blir naturligtvis en stor tomhet, saknad, ensamhet etc. Viktigt att få sörja och viktigt att inte fastna i sorgen, få hjälp att hitta tillbaka till glädje igen.
När man varit med om något så svårt som att mista vänner och känner sig nere är det alltid bra att prata med någon. Någon som man kan dela med sig av sina tankar och funderingar eller bara få vara ledsen med.
Men ibland kan det vara så att omgivningen, som andra kompisar, föräldrar eller lärare inte riktigt vet vad som har hänt och kanske därför inte verkar förstå.
Omgivningen kanske inte uppfattar hur viktiga dina kompisar har varit för dig och hur ledsen du blivit av att förlora dem. Då är det viktigt att man berättar för dem om vad som hänt och hur det påverkat dig, så de har en chans att hjälpa dig. Om du redan har försökt förklara med någon i din omgivning, finns det kanske någon annan du kan vända dig till. T.ex. andra kompisar, syskon, föräldrar, en släkting, lärare, skolkurator eller skolsyster.
Det finns även ungdomsmottagningen där man kan vända sig och söka stöd.
Du kan kanske skriva ett brev, där du beskriver hur du tänker, känner och mår, och visa för dina föräldrar.
Att umgås med andra kompisar och hitta på positiva saker att göra, kan hjälpa dig att må lite bättre.
När man känner sig deppig är det extra viktigt att man aktiverar sig själv och gör saker man tidigare brukat bli glad och må bra av, att inte "fastna" i sin ledsnad.
På hemsidan finns det information om nedstämdhet, tips på vad man kan göra och adresser till olika organisationer dit man kan vända sig för att få hjälp.
Trots att du är ledsen över din förlust och upplever att ingen förstår dig så är du inte ensam och din situation och ditt mående kommer att förbättras, även om det inte känns så just nu.
www.umo.se skriver många unga om kompisar och att vara ung.
Med tiden kommer du att hitta andra vänner som kommer att stå dig nära. Sköt om dig och lycka till, hälsningar Snorkel.