Hej, jag har problem med ångest. Olika saker kan trigga igång den det kan vara stress, att någon blir besviken på mig eller att jag utsätts för press. Nu är den bättre och jag har kanske ångest max en gång i veckan. Förut hade jag det varenda dag. Men ångesten förstör så mycket i mitt liv, jag får ångest varje gång jag ska jobba vilket gör att jag är rädd för att jobba eftersom jag vet att ångesten kommer att komma. Vad kan jag göra? Jag har försökt prata med min kurator men det gick inte så bra. Ångesten äter upp mig inifrån och förstör så mycket av mitt liv. Om jag skulle kontakta läkare/ psykolog skulle man kunna medicinera detta?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du tidigare hade ångest varenda dag, men numera max en gång i veckan, jag blir så nyfiken, har du funderat över vad som gör att den minskat? Är det så att du undviker en massa situationer där du tidigare fick ångest, eller är det så att du faktiskt lärt dig att hantera och klara av ångesten i vissa situationer? Ångest är absolut inte farligt på något vis, men kan vara mycket obehagligt, särskilt om man är rädd för de olika saker som händer i kroppen vid ångest. Eller har en gnagande ständig oro ”tänk om det eller det händer”. Ångest är något som de allra flesta känt av i olika grader och olika perioder i livet. Ångest är en så kallad ”överlevnadsstrategi” dvs en viktig funktion för att skydda oss människor. Ångest består av väldigt mycket fysiologiska reaktioner i kroppen och naturligtvis känslor/tankar och triggas igång i vissa situationer, vid vissa händelser, eller ibland bara av tankar eller diffusa upplevelser, då vi upplever en fara eller ett starkt obehag. Hjärnan signalerar till kroppen att det är något som är” farligt” och att kroppen behöver förbereda sig för att fly eller slåss för sitt liv. Hjärtat slår snabbt och pulsen ökar, blod ska pumpas ut i musklerna så att vi blir snabba och starka, andningen ökar så att vi får mycket syre till musklerna, tunnelseende vi ska ha allt fokus på faran och att ta oss ur faran, svettning, yrsel mm (läs mera om kroppens reaktioner under vad är ångest på webbsidan) En mycket viktig funktion och reaktion då vi levde som ”grottmänniskor” helt beroende av att vi reagerade snabbt och direkt utan att behöva ”tänka efter före” och att vi var snabba och starka, där av en ”överlevnadsstrategi”. Även idag då vi är mera medvetna om olika faror och inte heller lever bland faror på samma sätt, är detta en mycket viktig funktion för att snabbt reagera vid VERKLIGA faror, om vi överraskar en inbrottstjuv, om vi blir jagade av en ilsken björn, om vi blir överfallna, håller på att bli överkörde etc. Vi måste reagera snabbt. Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verkliga faror, och faror som vi bara upplever i vårat huvud, kanske tankar om att göra fel, om att vi inte kommer att hinna, klara av eller att andra inte kommer att gilla en. Eller tankar på att man kommer att få dessa obehagliga ångestsymtom i en viss situation, då blir vi rädda för den situationen och triggar igång ångesten, precis som det vi var rädd för.. Är du med? Låter som om det är så för dig och ditt jobb, du tom har det man kallar ”förväntansångest” du skriver att DU VET att ångesten kommer, och då blir du naturligtvis rädd då du kommer till jobbet och triggar igång ångesten. Det beteende somn också brukar hänga ihop med ångest är att fly och undvika, att sluta göra eller vistas på platser och situationer där ångesten triggas igång, eller att lämna situationen då ångesten kommer. Fungerar ju på kort sikt, ångesten minskar, men på lång sigt ökar ångesten, man känner att man inte klarar av allt fler situationer, oroar sigmm. Man behöver träna på att utsätta sig för de situationer som väcker obehag/ångest. Ofta tränar men detta i steg. Du har försökt prata med din kurator, men skriver att det inte gick så bra, så synd. Hoppas du kan göra ett nytt försök. På denna sida finns många olika strategier och verktyg just för att hantera ångest. Snorkel har också två appar, snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla. (se under fliken appar hur du kan ladda ner dem) Oro och förväntansångest ger en riktigt gnagande känsla som du beskriver det ”äter upp en”. Oron uppstår efter saker vi redan gjort, redan hänt som vi tänker inte gått bra, andra ogillade tänker att vi misslyckats med. Saker som redan hänt kan vi inte göra ogjorda. Eller oro inför saker, oro att inte klara av, något hemskt ska hända eller att vi kommer att göra fel. Framtiden vet vi inget om. Så oro är något högst onödigt som bara tar en massa onödig energi och orsakar dåligt mående. Det vi kan förändra är just nu. Att träna medveten närvaro, mindfulness är ett mycket användbart sätt att hantera ångest/oro. Att träna på att vara precis här och nu, gå in med fullt medvetande i det som händer. JUST NU är det bra men oron är för då eller sen.. På webbsidan finns beskrivningar och övningar i medveten närvaro. Apparna har också många sådana övningar. Det finns också flera övningar i avslappning och andning, något som påverkas negativt av stress och ångest, att träna på att slappna av i kroppen och att andas lugnt är också mycket bra strategier för att hantera ångest. Du funderar över medicinering, om man har stark ångest som handikappar en väldigt mycket kan eventuellt en medicinering vara ”en krycka” under en period, för att kunna träna på andra strategier för att hantera ångest. Tyvärr finns inga lätta lösningar, allt nytt man ska lära sig behöver man öva och träna på. Du och din kurator kanske kan träna olika strategier tillsammans. Hoppas att detta kan vara en liten hjälp på vägen. Skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel