Vårt barnbarn 6 år är rädd och ängslig.Vågar ej gå på toaletter själv,rädd för regn och åska, vågar ej vara ute när det blåser, rädd för att åka båt, vågor osv. Det har blivet ett stort problem kompisar börjar tröttna och problem på förskolan.. vad kan man göra. Ängsliga farföräldrar

Svar
Hej, tack för ditt mail. Din underskrift i ditt mail är; ”ängsliga farföräldrar”. Det är lätt att börja oro sig då barn/barnbarn visar rädsla och inte vågar göra olika saker. Barn har i alla tider varit rädda i perioder och i olika åldrar, rädslor som de sedan oftast har lärt sig hantera. Rädsla är en naturlig del av barns utveckling. Det är t.o.m. viktigt att vara ”rädd” i vissa situationer. T.ex. då man ska gå över en trafikerad gata, annars lär sig inte barnet att vara försiktig och se sig för. Vuxna lär barn hur de ska göra och hantera olika situationer. Jag förmodar att du läst på hemsidan om oro/ångest och hur man kan träna sig för att övervinna sin rädsla. Det kan vara svårt att motivera små barn till att utsätta sig för det man är rädd för. Det är då viktigt att öka barnets kunskap, t.ex genom att läsa, se filmer om eller berätta om det barnet är rädd för. Väcka ett intresse och en nyfikenhet. Viktigt också att visa på fördelarna med att kunna klara av, ha tydliga mål. T.ex. att kunna gå på toaletten ensam, vad har jag att vinna på det. Man kan behöva hjälp av någon form av belöning, något som barnet gärna vill ha och som man får direkt efter att man tränat att göra det man är rädd för. Viktigt också att träna i små steg, och träna varje steg tills det känns OK. Visa också förståelse för att det är svårt och för att barnet är rädd och känner osäkerhet, men stå på dig att det inte är farligt att göra det barnet är rädd för. Har du sett spelet ”Rädda Albin” på hemsidan? Det kan du göra tillsammans med ditt barnbarn. Jag vill också tipsa dig om två böcker, dels en bok som heter ” Kim och katt” skriven av Sara Gimbergsson. Den kan du läsa för ditt barnbarn, den handlar om Katt som övervinner sin rädsla. Den andra boken heter ”Rädd, räddare, ångest, när barn och ungdomar mår dåligt” och är skriven av Kerstin Hellström m.fl. Den passar er vuxna, beskriver olika rädslor och ångestproblem hos barn, och vad man kan göra för att minska dessa. Skriv gärna igen och berätta hur det går, många hälsningar från Snorkel