heeej! Jag vill veta vad jag ska göra när jag får panikångest. Jag vill veta vad jag ska göra och vad som händer inne i kroppen.

Svar
Hej, tack för ditt mail Panikångest är jobbigt och känns ofta mycket obehagligt, kan kännas som om man ska kvävas, hjärtat slår hårt, som om man ska svimma eller att man måste ha drabbats av någon farligt i kroppen. Men ångest är inte farligt. Ångest är en naturlig reaktion på rädsla i kroppen som vi har haft sedan urminnes tider. Den sjunker undan, blir svagare och försvinner efter en stund. När vi blir rädda eller upplever att något är ”obehagligt” eller ”farligt” för oss, signalerar hjärnan till kroppen att förbereda sig för att slåss eller fly. Detta sker oavsett om det är en verklig ”fara” eller inte. Om vi behöver slåss mot en person som attackerar oss eller fly undan en ilsken hund, är det livsviktigt att ha den här reaktionen. Och man tycker inte att det känns konstigt. Inte heller om du har sprungit snabbt och länge, hjärtat slår, flåsande andning, kanske lite yr etc. men du vet att så känns det när jag har sprungit. Och tänker inte på det. Men är man rädd för att t.ex. prata i klassen eller åka buss, känns det konstigt med alla dessa reaktioner i kroppen fast jag kanske är alldeles stilla. När vi blir rädda så pumpar hjärtat ut blod i musklerna så att vi blir extra snabba och starka. Andningen ökar så att musklerna får mycket syre. Andra kroppsfunktioner kommer i andra hand, som t.ex. matsmältning. Det kan göra så att man får ont i magen vid stark rädsla. Vad kan man då göra då man har panikångest ?? Om man börjar andas väldigt snabbt och ytligt, vilket är jättevanligt då man blir rädd, så får man för lite syre i kroppen och för mycket koldioxid, vilket medför att man blir yr, känner sig svimfärdig, kanske ”flimrar” framför ögonen, lätt illamående etc. inte farligt men känns obehagligt och man blir ännu räddare. Så andningsövningar, andas lugnt och ända ned i magen, är en viktig del. Att närma sig det man är rädd för, utsätta sig för rädslan i små steg och träna att klara av, är en annan viktig del Avslappningsövningar så att man minskar spändhet i kroppen. Läs mera på hemsidan om oro/ångest, rädsla för reaktioner i kroppen och om vad man kan göra. Har du kontakt med någon som kan hjälpa dig att kartlägga din panikångest, vad du är rädd för, hur det känns, i vilka situationer etc. samt göra upp en plan för hur du kan träna dig att hantera din rädsla? Kontakta elevvården för stöd och hjälp! Det är ett hårt jobb att lära sig hantera sin ångest, men ge inte upp, det går!! Många hälsningar Snorkel.