Om ni bara visste hur glad jag är att jag hittat eran hemsida! Jag har letat väldigt länge efter en sida av denna typen. Jag har problem. Det är så att jag under hela min uppväxt haft problem med depression, ångest, ätstörningar, panikångest, separationsångest etc. Nu är jag 20 år gammal och bor tillsammans med min stora Kärlek. Det är bara det att han nu åkt till bort i flera veckor med sin familj, jag skulle fått följa med om det inte vart så att vi bara vart tillsammans ett kortare tag och resan bokats och betalats innan vi blev tillsammans. Detta leder nu till EXTREM ångest, panikångest som ju i sin tur leder till yrsel, illamående (MYCKET!), massor med tårar, uppgivenhet, aptitlöshet och extrem oro. Jag undrar nu om ni har tips o råd till mej hur jag ska hantera detta fram till dess att jag fått hjälp av psykolog, och fram till dess då min älskade sambo kommer hem igen. Snälla hjälp mej! Känner mej helt uppgiven och desperat! Massa Tack

Svar
Hej, tack för ditt mail. Roligt att du gillade hemsidan. Du har haft det jobbigt under större delen av ditt liv, med många olika problemområden; depressivitet, ångest och ätstörningar. Jag antar att du inte fått hjälp med strategier och verktyg för att hantera dina problem, du väntar nu på psykologkontakt, och det blir nu återigen ett stort problem för dig då du blivit "lämnad" och din pojkvän rest långt bort. Har man inte strategier så blir man "överväldigad" av ångesten.. Dina svårigheter behöver ju lösas både på lång sikt; d.v.s. träna att stå ut med att vara ensam och bli "lämnad", kunna lita på andra, ha ett meningsfullt och "rikt" liv, känna igen sina "svagheter" i jobbiga situationer och aktivt arbeta för att förhindra dem ( hålla sig sysselsatt, äta, sova, motionera, ha positiva aktiviteter och egna intressen m.m.) Och på kort sikt, i nuet stå ut då du hamnar i kris, genom t.ex. aktivering, mindfulness ( läs om det på hemsidan) avslappning-och andningsövningar och olika sätt att distrahera sig. Inte hamna i ett låst läge då du fastnar i grubblerier och negativa tankar ( han lämnar mig, klarar mig inte utan, står inte ut, blir aldrig bra o.s.v.) När sådana tankar kommer och du hamnar i ett läge då du inte vill göra något, ångesten smyger på, ingen aptit m.m. är det viktigt att bryta, göra något fast man inte har lust, promenera, ringa en vän, ta ett bad, lösa korsord, se en spännande film etc. AKTIVT FOKUSERAD på det du gör. Aktivera din hjärna så att du får annat att tänka på. Det är svårt, tankarna kommer snabbt tillbaka men bara koncentrera dig på nytt på det du gör. Kanske börja med ett nytt intresse, träna, sy nya gardiner, vårstäda lådor och skåp eller träffa någon du inte träffat på länge. Att vara aktivt medveten om något ( diska, måla en bild, naturen omkring dig etc.) fullt konsentrerad, andas lungt och slappna av, det gör att hjärtat slår lugnare och ångesten klingar av. Prova detta, träna, öva ge inte upp. Hoppas att du sedan får hjälp av psykolog att förändra och förbättra ditt mående på mera lång sikt. Att sakna och längta är plågsamt, samtidigt är det underbart då man träffas igen. Kan stärka ett förhållande mycket. Sköt om dig själv, pyssla om dig, sov och ät, trots aptitlösheten. Många kramar Snorkel.