Hej jag är en tjej på snart 19 år och ha mått dåligt i flera veckor. Tänker hela tiden att ingenting går bra för mig och att jag känner mig så ensam, jag har en pojkvän sen 5 år tillbaka och när vi är så känns det bra men när det ta mer än 15 min för honom att svara på meddelanden eller när han är med nån annan kompis så känner jag mig så otroligt ensam igen och bryter ihop flera gånger varje dag. Jag har både funktionshinder och en fysisksjukdom som är kronisk som också gör att jag mår väldigt dålig både psykiskt och fysiskt. Jag har ingen aning om vem jag ska prata med, vill inte prata med mina föräldrar och inte med min pojkvän för är rädd att han gör slut pga att jag mår dåligt, jag försöker även att dölja för honom att jag mår dåligt vilket kan vara riktigt svårt ibland. Nu HR det börjat gå så pass långt att jag börjat tänka på min hunds död som är 6 år och fundera på vad jag egentligen ska göra när hon väl inte lever längre även fast hon iaf har halva livet kvar, jag är verkligen förälskad i henne. Vet inte vem jag ska dela med mig av mina känslor med, ett funktionshinder jag har är att jag har svårt att prata med andra även med folk jag känner så det blir ju att skriva isf. Mvh Eva

Svar
Svar; Hej, tack för ditt mail. Tankar är vi människors ständiga ”småprat” med oss själva, som om det ständigt gick någon bredvid som reagerade, kommenterade, och gav synpunkter på allt som vi gjorde och upplevde. Vi har en tendens att ta detta ”småprat” , tankarna på allvar och tro på dem, åtminstone de negativa tankarna. Tankar om elände, negativa resultat och händelser, att vi gör fel inte duger eller inte är omtyckta eller älskade mm. Om vi tänkte positiva tankar om att vi kommer att vinna, få bästa resultat, lyckas bra i livet, är älskade, ser bra ut kommer att möta en elefant bakom hörnet, hitta hundra tusen mm så har vi inte alls samma benägenhet att tro på dem fast de är bara tankar precis som de negativa. Prova så får du se. Tankar är just tankar, ingen sanning. Men tror vi på våra negativa tankar så tar de mycket kraft och energi, skapar en massa onödig oro och ångest. Om någon verklig person gick bredvid oss och fällde en massa negativa kommentarer hela tiden så skulle vem som helst bli knäckt, precis så är det med de negativa tankarna vi ger oss själva. Det gäller att bli medveten om VAD vi tänker, att det är just bara TANKAR, ”nu tänker jag att något hemskt ska hända igen” ”ops där kom en tanke om att killen inte älskar mig” etc. Sedan stanna upp och titta närmare på tanken ”kolla fakta” ”vilka bevis har jag för detta, vilka bevis för motsatsen” eller är det bara mina negativa tankar som spökar igen” och kanske stoppa sig själv och fokusera på något annat runt omkring. Prova. Prova också att parera en negativ tanke med en positiv. De negativa tankarna skapar bara oro och ångest, är inte till någon nytta. Inget konstigt eller så, vanligt för många att fastna i negativa tankar. Men ska du dölja hela tiden hur du mår, så blir det extra tungt för dig. Alla hamnar i svackor ibland, du har dessutom en fysisksjukdom och funktiosnedsättning som tar extra kraft och energi från dig. Tror att kanske medveten närvaro, mindfulness kan vara något för dig. Att träna på att styra sin uppmärksamhet, vara just här och nu. Inte oroa sig för en framtid som vi ändå inte vet något om, eller oroa sig för saker som redan hänt och som vi inte kan göra ogjort. På Snorkelsidan kan du hitta information och övningar i mindfulness, så även i Appen Snorkelövning och appen Skills Snorkelkänsloreglering. Träna på att tänka Stopp, när jobbiga tankar tar över. Berätta för din kille att du mår dåligt ibland, njut av det förhållande ni har just här och nu. Krama din fina hund och ha fokus på den härliga tid ni har tillsammans just nu. Svårt, just därför behöver man träna på medveten närvaro. Ladda ner apparna läs och öva. Du hittar information om hur du laddar ner dem på webbsidan under ”appar”. Du skriver också att du skulle vilja dela dina känslor med någon men att du har svårt för at prata, vill hellre skriva. Kan tipsa dig om Röda Korsets verksamhet ”jourhavande kompis” där du kan chatta anonymt med andra unga människor. Sköt om dig, skriv igen i frågelådan om du vill. Om du känner att du mår sämre och sämre så ta kontakt med Vårdcentralen eller den läkare du har kontakt med för din sjukdom. Kram från Snorkel.