Hej Snorkel! Jag är en kille på 12 år och jag mår dåligt när jag tänker på framtiden. Jag tänker T.ex på att jag ALDRIG kommer att få en flickvän för att jag är så blyg. Jag kommer aldrig att få barn. Jag kommer inte få bra betyg... Ja, allt är negativt. E dom här tankarna normala vid min ålder eller är det sant det jag tänker? Jag sitter bara inne och antingen spelar eller sitter vid datorn och chattar ... Fast det kan bero på att de e i mitt av vintern och jag tycker inte om att vara ute då... Men till sommaren kommer det att bli bättre. Men jag kommer fortfarande att typ spela TV-spel typ 1-2 timmar om dagen, e 1 eller 2 timmars spelande ett beroende? Jag vill åka utomlands vilket jag aldrig har gjort. och jag vill göra så mycket! Tack så hemskt mycket!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har det jobbigt, oroar dig en massa och tänker negativa tankar. När man fastnar i negativa tankar så blir man nedstämd och tungsint, det är lätt att allt känns negativt, hopplöst och tungt. Man blir mer passiv och har svårt att ta sig för något, tänker man och tror på att man aldrig ska få det bra eller att allt ÄR på ett visst negativt sätt och ALDRIG kommer att bli annorlunda, då känns det inte någon idé att försöka göra så mycket... Eller hur... Tankar är tankar, inget annat, tankar är ingen sanning, bara för att jag tänker att alla elefanter är rosa, eller att solen ska ramla ner, så är det inte något bevis för att det är så.. man väljer själv och kan styra det man tänker. Men våra tankar påverkar känslan, hur man mår. Om man tänker negativt och tungt så blir man ledsen o deppig, tänker man positivt, glada tankar och peppar sig själv, så mår man bättre. Du tänker att du ALDRIG kommer att ha tjej, ALDRIG kommer att få barn, det är bara tankar ingen sanning. Om framtiden vet man ingenting, men tänker man negativt om den så ger man upp... Oro är också lätt att fastna i, oro är nästan alltid negativ, man oroar sig och tänker negativt över saker som tidigare hänt, som man ändå inte kan göra något åt, och oroar sig och tänker negativt om framtiden, vad som eventuellt kommer att hända, men som man ändå inte kan VETA HUR DET EGENTLIGEN BLIR.. Och bara gör att man mår dåligt en massa i förtid och oftast i onödan, det blir sällan så hemskt när man väl kommer dit.. Vad som kan hjälpa då man känner en massa onödig oro som sällan leder till något bra, är att träna sig på att leva i nuet, medveten närvaro/mindfulness. Att ha fokus på det som händer precis just nu. Du kan läsa om det och prova övningar på den här hemsidan. Du känner dig blyg, det är också något som man kan träna upp i små steg om man vill, vad vill jag kunna göra, träna på att våga prata, ta kontakt, ringa m.m. Du har förhoppningar och önskningar också, tror på en bra sommar, har önskningar om att åka utomlands m.m. Fundera på vad du skulle vilja göra eller lära dig, gör upp små delmål, små steg, för att nå dina mål. DEt gör en stor skillnad istället för att fastna i tanken att det ALDRIG kommer att ske. Du oroar dig också lite för att bli TV-spelsberoende, du kan väl blanda upp dina 1-2 timmars spelande med att surfa på nätet, söka på intressanta aktiviteter eller länder du skulle vilja åka till. Det är viktigt med balans i livet mellan tunga saker och roliga saker man mår bra av, aktiviteter av olika slag. Fysiska aktiviteter allra helst. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel