Hej, jag skulle vilja ha svar på min fråga.
Min tanke är stress och ångest, men vill ha ett mer utförligt svar, mer personligt. Under några veckor hade jag stickningar och domningar i ena tummen. Sen förra veckan i torsdags fick jag stickningar i händer, armar, ben och någon gång i ryggen.
Mina händer var kalla och mina ben var kalla. Det måste ju innebära att jag har dålig blodcirkulation.
Var hos läkaren där jag bor och de sa att motion och avslappning kunde förbättra situationen. Samt har jag knotor i ryggen vid axlarna så behöver nog massage.
Men som sagt, sen i lördags kände jag att det gjorde ont vid hjärtat och brösten och under brösten när jag svalde och åt, eller när jag skulle ta djupa andetag.
Och så hade jag det hela dagen och kvällen när jag var ute. För vi gick ut på kvällen och dansade. Och när vi gjorde det kände jag att jag hade ont hela tiden, det kändes.
Jag kunde inte ta i med rösten i den ton jag brukar prata. Utan fick prata lågt. Hade jag börjat gråta hade jag inte kunnat andas. det kändes så. Och man kunde lättare känna när man åt att maten åkte ner. Eller ja, vid ett parti av kroppen under brösten i mitten av båda brösten kände jag när det kom ner mat. Som att det var svullet där och var mer känsligt.
Men när jag spydde på natten på grund av alkoholen, då kändes det lite bättre. Att rapa eller andas utåt det gick.
Men när något skulle ner eller jag andades inåt, då gjorde det ont. Men så i måndags hade jag lite ont i bröstet det högg till, och ibland när jag rörde mig kände jag att det gjorde ont om jag gjorde för hastiga rörelser eller fel rörelser. Och även att om jag går för fort känns det mer än vad det brukar göra.
Hm... detta är mitt nuvarande problem. Det känns bättre nu, men om det kommer tillbaks.
Vad gör jag då? Med Vänliga Hälsningar

Svar
Hej Tack för ditt brev!
Du beskriver väldigt väl hur olika symtom eller kroppssensationer påverkar hur vi mår.
Du skriver att du har haft domningar i olika kroppsdelar och att du har varit kall om händer och ben och att du har dragit slutsatsen om att du har dålig blodcirkulation.
Knotorna i ryggen vid axlarna är det något som doktorn hittade eller har du upptäckt dessa själv?
Du skriver vidare att du fick rådet att motion, avslappning och massage skulle hjälpa mot dina besvär.
Jag undrar om du fick hjälp via en remiss till någon behandlare? Eller är det något du själv skulle göra för att förbättra ditt mående?
Sedan så beskriver du hur det blev värre och att du hade ont vid hjärtat och bröstkorgen, och att det kändes när du svalde, åt eller skulle ta djupa andetag. Du beskriver att din röst var förändrad och att du till och med kände när du åt att maten åkte ner som om du var svullen eller extra känslig.
Sedan beskriver du att då du drack alkohol och spydde på natten och då mådde du lite bättre Trots att du spydde!!!!
Du beskriver vidare hur du känner av dessa konstaterade spänningar i kroppen fortfarande och att det blir påtagligt då du rör dig eller gör hastiga rörelser.
Vad skönt att höra att det känns bättre just nu men du skriver och undrar hur du skall göra om det kommer tillbaka.
Du skriver i början av ditt brev att din tanke kring orsaken till dina kroppsbekymmer är: stress och ångest.
Stress, obehagliga tankar, ångest, oro, sorg glädje lyckokänslor, att vara kär, att älska någon längtan till att något skall hända, och massor med fler känslor är något vi känner både i kroppen och i knoppen dvs i tankarna och det påverkar även hur vi uppfattar vår omgivning och hur vi uppfattar och tolkar våra kroppssensationer. , vad skall jag göra om det kommer tillbaka?
När vi har varit med om något obehagligt och något som skrämmer oss eller gör oss rädda är vi som biologiska varelser programmerade att komma ihåg det.
För att undvika så kallade "farliga situationer" i framtiden. Denna förmåga kan ibland programmera oss fel, vilket är förklaringen till uppkomsten av fobier bland annat. Vi TROR och TOLKAR att något är "farligt"
Det var jätte bra att du gick till doktorn för att undersöka om det fanns någon kroppslig förklaring till de besvär du hade, det skall man alltid göra!
För att utesluta att det är någon sjukdom som orsakar dessa. Spänningar i övre paritet av kroppen kan ge dessa obehagliga symtom som du kände och beskrev så väl.
Känslan av att rösten inte vill lägga sig eller låta som det brukar, att det känns svårt att andas att det kan som du beskriver rent av göra ont, gör att man blir extra uppmärksam på det kroppspartiet, så att man till och med som du så väl beskriver känner hur varje matbit åker ner i halsen.
Om man är spänd och orolig så händer det för de allra flesta att det sker en påverkan på andningen, att man andas ytligare, precis som du beskriver .och det påverkar även rösten.
Om man har denna spänningsnivå i kroppen i några dagar så blir det en muskel påverkan som gör att musklerna blir spända hårda och har svårt för att slappna av... vilket gör att man andas ytligare och så är den onda cirkeln igång.
Stress är det främsta orsaken till att vi kan utveckla dessa spänningar i kroppen, orsaken till stress är naturligtvis individuellt, vad som stressar en individ är som sagt individuellt!.
Läs mera om stress på hemsidan.
Till det allra viktigaste fråga vad kan man göra? När det gäller att motverka stress och spänningstillstånd i kroppen finns det ett antal beprövade metoder som brukar hjälpa.
1) Att titta över sin livssituation vad gäller fördelningen aktivitet och vila för att se hur fördelningen ser ut. Att varje dag har möjlighet att äta regelbundet , att sova tillräckligt och att om det går röra på sig.
2) Att se till att träna på avslappningsövningar för muskelspänning och att träna på att andas rätt, med magen och inte ytligt.
3) Det finns övningar i att vara i nuet samt avslappningsövningar som du kan ladda ner från sidan samt ytterliga råd och tips för vad du kan göra för att minska stressen
4) Du kan ju kanske kontakta en sjukgymnast som kan hjälpa dig med olika övningar som hjälper dig att motverka denna spänningstillstånd i kroppen. Kanske du ska vända dig till elevhälsovården på din skola, och få hjälp att se över din livssituation.
Kram snorkel