Hejsan!! Jag har jätte stor ångest.Jag får ont i magen,jag blir skakig och andfådd.Och jag tycker det är ganska läskigt!.Och jag blir arg. Vad ska jag göra ?? Skriv gärna ett svar! //x

Svar
Hej Du skriver att du har jätte stor ångest som visar sig i att du får ont i magen, skakig och andfådd, att det är läskigt och att du blir arg. Det låter jätte jobbigt!! Du skriver inte hur ofta detta händer och när det händer och framför allt vad det är som gör att du får dessa reaktioner, vad du gör, var du är, med vilka o.s.v. Det är viktigt att kartlägga för att kunna hitta dom situationer som utlöser detta som du beskriver. Vad som också är viktig är att INTE börja undvika de jobbiga situationer na för det är lätt hänt att man gör det för att slippa obehaget. Att undvika det jobbiga ger en kortsiktig lösning man undviker det obehagliga men det sker en inlärning som resulterar i att man blir begränsade i sitt liv av rädslor och kan inte göra allt man vill. Om man börjar undvika att göra det man är rädd för då kan rädslorna blir värre och värre, finns en risk för att man kan göra mindre och mindre saker. Ångest är läskigt att ha, det finns en rad av olika saker man kan göra för att lindra och på sikt bli av med den. När man känner att man är på väg att blir andfådd är det viktig att koncentrerar sig på att andas djupt med magen och att försöka inte spänna dig dvs. att göra precis tvärtom mot vad man vill göra. Vi spänner kroppen när vi blir rädd det är en naturlig reaktion. Att titta på och ifrågasätta de tankar som dyker upp är också vara viktig för att se vad är det jag tänker på som gör mig så orolig så att jag får ångest. Man kan träna sig att göra det man är rädd för i små steg, så blir det inte så svårt på en gång. (se förslag på hemsidan) På samma sätt som man t.ex. tränar sig att hoppa från 10:an trampolin. Man börjar med bassängkanten, hoppar några gånger, sedan ettans trampolin, övar tills det känns bra, ökar till femmans o.s.v. Om den ångest och oro som du känner är så pass handikappande så tycker jag att du skall söka hjälp, vänd dig till elevhälsovården på din skola, där kan ni tillsammans göra upp hur du kan träna att göra det du är rädd för, så du kan övervinna din ångest. Berätta om hur jobbigt det är med din oro/ångest. Läs mera på hemsidan, prova "rädda Albin" spelet. Lycka till och kram från Snorkel