hej, jag har ett problem... Jag har väääääääärldens fobi för sprutor och jag vet inte vad jag ska göra åt det? alltså det är liksom inte så att jag bara blir ledsen medan man tar sprutan utan jag typ skriker och lyckas aldrig ta den, samma med stick i fingret eller blodprov i armvecket..men sprutor i armen är absolut värst. Jag känner liksom att jag hellre vill dö eller få dem sjukdomarna man kan få om man inte tar sprutan och får ångest och börjar gråta när man bara pratar om att ta spruta. Dethär kan ju liksom inte vara normalt..jag är 14 år?! Skulle verkligen (!!!) behöva hjälp med dethär

Svar
Hej, tack för ditt mail. Man är absolut inte ”onormal” för att man är rädd för att ta sprutor, har sprutfobi. Det är många som är det både barn och vuxna. Och de allra flesta tycker nog att det är obehagligt men de kan ta provet eller vaccinationen ändå. Men det ställer till en hel del problem och ångest, har man stark sprutfobi så kan man få ångest av att bara tänka på att man behöver vaccinera sig eller ta prov, precis som du beskriver, och man behöver ju ta prover och få vaccinationer för sin hälsas skull. Kan rent av vara allvarligt om man inte klarar det. Så du har helt rätt, detta är något du skulle behöva övervinna. Ångest, stark rädsla, är hjärnans sätt att ”varna” och förbereda kroppen vid fara och hot, en viktig funktion som förbereder oss för att fly eller slåss mot verkliga faror. Det sätter igång flera reaktioner i kroppen, bla. ökad hjärtfrekvens för att det ska pumpa blod ut i alla muskler för att vi ska bli starka och snabba, ökad andning för att ge mera syre till musklerna mm (läs mera om ångest på webbsidan) dock kan inte hjärnan skilja på en verklig fara, som att vi blir jagade av ett farligt djur eller blir överfallna, utan om vi UPPLEVER/TÄNKER att något är ”farligt/otäckt” så sätter samma system igång, och det känns väldigt otäckt i kroppen och vi vill bara fly därifrån. (Vid just sprut eller blodfobi kan det vara så att blodtrycket sjunker och man är nära eller svimmar. Då brukar man även behöva träna på tillämpad spänning, andnings och tekniker för att spänna kroppen.) Vet inte hur just detta är för dig. Varför man får sprutfobi kan bero på att man haft någon mera ”skräckartad” upplevelse i samband med provtagning eller vaccination, kanske någon hållit fast armen, sagt att ”det känns inte” eller liknande, och så gjorde det ont ändå. Små barn har en lägre smärttröskel än vuxna. Man kan inte ”resonera” och ”prata bort” sin spruträdsla/stickrädsla, man kan kanske samtala förnuftigt om det då man är lugn, men sedan i situationen så ”larmar man ändå” med sin hjärna och skräcken sätter igång, kanske leder till full panik och man klarar inte av att ta sprutan. Man behöver förbereda sig, testa prova träna bort rädslan. Att först kanske kunna prata om det, tänka på det, samtidigt andas och slappna av så man pratar om det utan att ”larmsystemet” sätter igång, klara att ”känna lukten” för även lukter kan sätta igång rädslan, så besöka mottagningen, få känna på hålla i sprutan, öppna nålen för stick i fingret osv. Sen få ”provsticka” i en docka eller tex en apelsin, hålla sprutan mot huden osv. Att avdramatisera det hela kan man säga, minska rädslan innan, vara mera förberedd, upptäcka att det inte är en sådan ”fara eller hot” som man tidigare tänkte och reagerade på. För att så småningom klara av att bli stucken. Ofta är det själva situationen runt omkring och ”vetskapen” om att man ska bli stucken som sätter igång rädslan, är säker på att du kan ”nypa” eller göra illa dig på olika andra sätt, utan att rädslan sätter igång, så det är inte själva ”smärtan” man är rädd för. Om man på detta sätt tränar stegvis att klara av situationen, stanna kvar i den utan att fly undan, så minskar rädslan. Vid själva vaccinationen kan man använda bedövningssalva eller plåster, man VET att det svider lite men snabbt går över, man kan distrahera sig lite genom att titta bort, lyssna på musik, kanske ha något stark smak i munnen, ha is på stället där man ska sticka osv. för att kunna klara av första gången. På 1177 vårdguiden finns en film som heter Inez får en spruta som du kan kolla på. Hon är yngre än dig men det spelar ingen roll. Det finns också mycket att läsa på nätet om detta med sprutfobi och hur man behandlar det. Prata med dina föräldrar, på vårdcentralen kan man få hjälp med detta, även vissa vaccinationsbyråer eller LAB, där de tar mycket prover kan hjälpa någon med stark spruträdsla. Eller kanske skolsköterskan på din skola kan hjälpa dig med att träna på att övervinna din rädsla. För det går absolut att övervinna den och klara av att ta de sprutor eller prov man behöver. Skriv igen om du vill, kram Snorkel