Hej! Jag och mitt ex har precis gjort slut. Eller det var han som gjorde slut om jag ska vara exakt. Fick egentligen ingen bra förklaring på varför han gjorde slut. Nu i efterhand har jag fått reda på att han betedde sig som ett svin under "våran" tid tillsammans. Men iallafall, jag saknar honom så in i helvete, jag vet inte vart jag ska ta vägen snart, eller vad jag ska göra. På torsdag är det exakt två veckor sedan han gjorde slut. Detta har gjort så att jag inte kan koncentrera mig i skolan, jag har börjat skära mig igen, säger att jag "slank" med rakhyveln, panikångesten har kommit tillbaka. Med andra ord så går allting åt skogen nu. Orkar inte med det här längre, allting känns helt hopplöst. Jag är verkligen orklös. Jag behöver verkligen hjälp..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Ja du har hamnat i en kris, en sorg. Och i något som vi människor är jätterädda för, "en upplevelse av att vi är ensamma" Just att bli "övergiven" och lämnad, är en stor skräck. Även om det är så, precis som du skriver, att det som lämnat betett sig som "ett svin", så blir vi panikslagna, överväldigad av rädsla och saknad, har en tendens att bara kommaihåg den delen som varit bra eller positiv, kan inte se det negativa eller några "fel" hos den som lämnat oss. Kan t.o.m. vara så att vi själva planerat att "göra slut" för att vi inte tycker att det fungerar eller inte känner samma sak längre, men när partnern hinner före så blir vi förkrossade.. Många känner nog igen sig i dessa känslor och tankar.. Du ramlar tillbaka i gamla negativa beteenden igen, som att du dömer dig själv, får låg självkänsla och börjar skada dig själv i försök att "stå ut" och hantera din ångest. När man hamnar i kris så behöver man ta hand om sig själv, viktigt med mat, sömn, rutiner och motion. man behöver tröst och stöd, kanske få "älta" sin sorg och förtvivlan ett tag med någon man känner sig trygg med. Man behöver få vara ledsen ibland och samtidigt göra positiva aktiviteter som man blir glad av och kan skratta lite mitt i sin ledsnad. Man behöver verkligen sina vänner.. Fundera vilka aktiviteter du har gillat att göra förut, försök planera in roliga och positiva saker. Hjärtesorg har alla människor drabbats av i livet, det gör fruktansvärt ont, och man tror att man aldrig kan bli glad igen eller träffa någon att tycka om och bli omtyckt av, igen.. Men det går över, om man ger sig själv och sorgen lite tid, och om man kan acceptera att det är slut, sörja, för att sedan blicka framåt och gå vidare igen. Vilka kontaker och vilket stöd har du haft tidigare då du mått sämre, du behöver kanske hjälp ev dessa för att "komma på banan igen"?? Du behöver också berätta för din omgivning hur du mår ock känner, så att de kan förstå ett du är ledsen just nu och behöver stöd och tröst! Du behöver också ge dig själv förståelse, det behöver inte betyda att allting rasar, du är i en kris, är jätteledsen, det gör ont, tar en del tid, men det kommer att gå över. Du börjar göra dig själv illa, "slinter med rakhyveln" det är inte det man vill ha då men är ledsen, utan en kram, eller hur.. Om du får mera sådana impulser är det viktigt att få hjälp att stoppa det snabbt. Avslappningsövningar och medveten närvaro kan hjälpa dig att hålla din ångest och ledsnad under kontroll då du behöver. Att skriva ner det man känner och tänker, kan också vara ett sätt att sätta ord på sin ledsnad och rädsla. Är det just HONOM du saknar, eller att ha någon att tycka om, vara gillad av NÅGON, ha NÅGON att göra saker med etc.. Många kramar Snorkel