Hej. jag har varit spänd p g a hot av mitt ex i tre år..nu är jag så spänd att jag börja skaka i händerna när jag både e spänt glad och spänt negativ..typ det ser ut som jag blir grymt nervös när jag egentligen inte är det..har börjat undvika aktiviteter och middagar pga av detta...vill inte ha det så..vill ju så mycket..vad gör jag? Mvh En som är trött på att leva begränsat

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag tar för givet att du inte längre lever under"hot", utan att du nu KAN leva lugnt och avslappnat. Annars är ju det just HOTET som måste åtgärdas. Med hjälp av anhöriga, polis, socialtjänst m.m. Men din fråga handlade ju inte om just hotet.. Du har varit utsatt för hot, levt under stress, oro och rädsla under lång tid. När man upplever hot, det gäller både ett verkligt hot som du levt i, eller ett hot som bara finns i tanken, något man "tror" skulle kunna hända... så gör kroppen sig beredd för kamp eller flykt, man behöver slåss mot det som upplevs som hot, eller man behöver fly undan. Detta gäller som sagt för alla upplevda hot, det är en överlevnadsstrategi som vi haft i alla tider. Kroppen gör sig beredd genom att öka syreupptaget, hjärtat slår snabbare, man andas ytligare, syret behävs till musklerna. Andra kroppsfunktiner "avstannar" som t.ex. ämnesomsättningen. Hela kroppen och musklerna blir spända, beredda på kamp eller flykt. man blir också vaksam, uppmärksam och hela tiden på sin vakt, beredd... När något verkligt hot föreligger, så är detta en viktig och fullt adekvat reaktion. Stryker det en "livsfarlig tiger" runt huset så måste man vara beredd och på sin vakt... Men om det bara gäller en fara eller ett hot man tänker, som "finns i hjärnan" något som egentligen inte kan hända, då blir det svårare.. Känslan är ju den samma. Och om man haft så här under flera år, är det inte konstigt att kroppen "fastnar" i detta tillstånd, att man är så van att vara spänd och spänna musklerna hela tiden att man har svårt att slappna av. Om man spänner armar och händer hårt hårt, prova själv, så skakar dom.. så är det för alla... Du upplever detta som mycket obehagligt, som ett nytt "hot eller fara", spänner dig dessutom även när du blir positivt "uppjagad" (inte något konstigt med det heller, är man förväntansfull och glad vill man ju vara beredd på det roliga...) och har därför börjat undvika situationer som detta uppstår i.. Dubbelt svårt, för då måste du ju börja vara beredd, spänd, och på din vakt hela tiden... för dessa situationer kan ju uppstå lite när som helst... Att vi försöker undvika eller fly från upplevda faror, obhagliga skrämmande saker och situationer, är något som vi nästan alla gör. Fällan är att ju mer vi undviker ju fler saker blir svåra, till det begränsar vårt liv på många sätt. För att komma ur detta så behöver vi möte vår rädsla, (alltså så länge det inte är en verklig fara), i små steg närma oss och lära sig hantera sin rädsla istället för att försöka fly undan den. För dig handlar dig mycket om att träna avslappning, avspänning och andnig. Dessa övningar finns på hemsidan. Avslappning behöver man träna mycket på. Först bara att notera och lägga märke till då man spänner sig. Andas in djupt, dra axlarna upp mot öronen, spänn armar, axlar och händer så hårt du kan. Håll så en en liten stund.. Andas sedan ut sakta släpp spänningen i axlar, armar och händer... Känner du skillnaden??? Sedan träna, träna träna. Är det "normala" alltså det man är van vid, att spänna sig, så tar det lite tid att lära om sig och kroppen. Men det går! Lycka till. Många hälsningar från Snorkel.