Hej. Jag fick ganska nyligen reda på att min bästa vän ska byta skola. Hon ska inte flytta, vi bor ganska nära varandra, ca 15 min att gå. Jag vill inte byta till hennes skola för det ligger för långt borta tycker jag. Men, grejen är att jag mår så sjukt dåligt. Jag har alltid varit en sådan person som har svårt för förändringar och går sönder väldigt lätt. Jag är inte ensam i skolan, jag har många kompisar men det har alltid varit jag och min bästis i skolan. Jag vet inte vart jag ska ta vägen så dåligt mår jag, såfort jag tänker på detta börjar jag nästan gråta. Jag hade sett fram emot att gå ut högstadiet tillsammans osv. i vintras gick jag igenon en svår tid med en person som lämnade mig och den enda som försvarade mig och hjälpte mig i skolan var min bästis. Såfort vi skulle göra nått i skolan var det alltid min bästis som såg till att jag var med, men nu kommer det inte vara så. Som sagt, jag kommer nog klara mig men det kommer det kommer bli sjukt jobbigt för hon betydde allt för mig i skolan. Snälla hjälp mig!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver att du är jätterädd, orolig och ledsen, över att din bästa vän ska byta skola. Något som man verkligen kan förstå!Det är jobbigt och en kris för vem som helst att "mista" en nära vän, (åtminstone "mister" du den dagliga kontakten som det innebär att gå i samma klass) Om man dessutom har svårt för förändringar och sya situationer, så känns det ändå mera som kaos. Då man är ung är kompisar och nära vänner väldigt viktiga för en, och man tänker och känner att man aldrig kan träffa någon sådan bra vän och/eller pojkvän/flickvän mera. Att ingenting kan bli som förut, att allt blir meningslöst, tomt, m.m. Du blir fylld av starka känslor som besvikelse, rädsla, ångest, ledsnad etc. och är känslig och faller lätt i gråt. Det är jobbigt och svårt, men fullt normalt då man hamnar i en kris. Trots att du inte alls känner så nu så kommer det att kännas bättre, ledsnaden kommer att minska och så småning om att gå över. Narurligtvis kommer du att sakna kompisen i klassen, men det finns också andra nästan lika bra, att vara tillsammns med. Du kommer att fortsätta träffa din vän på fritiden, efter skolan och på helgerna. Något som kan vara viktigt är att dina föräldrar och dina lärare förstår hur ledsen du är just nu. Att de kan hjälpa dig den första tiden. Till du får nya rutiner och nya vänner att vara tillsammns med på dagarna. Lärarna kan hjälpa dig en period att se till att du får vara med och inte blir ensam. Det är också viktigt att inte helt fastna i sin ledsnad och förtvivlan, att sörja ett tag, vara ledsen över att det inte blev som man tänkt. Men också se att det kan bli bra ändå! Att fortsätta träffa din vän, göra saker som du brukar bli glad av, avldeda dig från alla jobbiga och tunga tankar. Om det skulle kännas bättre att få stöd av elevhälsan, skolsköterska eller skolkurator, så ta kontakt med dem. Då kan ni tillsammns göra upp en "plan" över hur den här första jobbiga tiden kan bli så bra som möjligt. Viktigt är också att fortsätta gå till skolan, än fast det känns som om du bara vill vara hemma då din kompis inte är där, för annara så blir det svårt att vänja sig vid denna stora förändring. Kram från Snorkel.