När jag känner mig normal och stark kan jag tänka att vad jag hade överdrvna onödiga tankar. Men när jag har ångest kännns samma tankar så viktiga och jobbiga att den tar över hala mig. Hur kommer det sig att samma tankar kan väcka ångest ibland och ibland kännas helt meningslösa? Tacksam för svar.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Vilka kloka funderingar du har, för det är ju precis så, samma tankar kan man ibland bara "vifta bort" som oväsentliga, och ibland hakar de sig fast och man tror på dem till hundra, blir rädd, ångestfylld och man ser allt i svart. Konstigt kan man tycka, men är det så konstigt egentligen... Tankar är ju bara tankar, man kan tänka precis vad som helst, finns ingen sannin alls, utan det är bara en tanke, något man "tillverkat" i hjärnan. Behöver inte ha något alls med verkligheten att göra. T.ex. om du just nu tänker att det ligger en miljon under stolen där du sitter, att det ska komma en rosa elefant traskande in i rummet eller tänker att det är 25 grader varmt och sommar imorgon, så vet ditt förnuft att det inte är sant, inte troligt, och du tror inte alls på tanken. På samma sätt är det då man mår bra och känner sig "stark" som du skriver, då kan vi också använda förnuftet och resonera med oss själva kring de tankar vi har, även då vi tänker att saker är otäcka och farliga. T.ex. tankar på att vi kommer att bli utskrattade, lämnade, illa omtyckta, eller att något hemskt kan hända. Men då vi redan är rädd, ångestfyllda eller deppiga, är fyllda av starka känslor som tar överhand, så tror vi lättare på våra negativa tankar, vi tror att tänker jag såhär så ÄR det såhär.. T.ex. tankar på att vi är värdelösa, misslyckade, fula, ingen kan tycka om mig etc. Då gäller det, då våra negativa tankar tar över hand, och vi börjar tro på att de är sanna, att kunna stanna upp, andas lugnt, säga till sig själv "detta är en tanke--- och ingen sanning--- och den tanken gör mig; rädd, ledsen, arg etc etc. Var mindfull. Så att förnuftet har en chans att komma med i bilden och nyansera tanken. T.ex. bara för att jag fick dåligt på ett prov är jag inte misslyckad, bara för att en kille nobbar mig är jag inte ensam för all framtid, bara för att kompisen blev arg på mig betyder det inte att hon aldrig vill träffa mig igen. Läs mera om mindfulness på den här hemsidan, och prova övningarna. Vänliga hälsningar Snorkel