Hej, jag tycker att det är jätte jobbigt att vara med kompisar för jag får ångest väldigt lätt, och jag vågar inte fråga någon heller det blir oftast så att jag sitter hemma själv och tittar på TV. Jag undrar om ni skulle ha något tips på hur jag kan börja vara med kompisar???

Svar
Hej. Att få ångest i sociala situationer, alltså i situationer då man är tillsammans med andra människor, är väldigt vanligt, många både barn, ungdomar och vuxna som lider av det. Och detta hämmar och begränsar dem i livet på olika sätt, för dig blir det att du bara sitter ensam hemma, vågar inte vara tillsammans med kompisar. Men man kan träna sig och övervinna ångesten/obehaget! Ångest är ju hjärnans "larmsystem" till kroppen att "här är det farligt, här gäller det att fly eller slåss för livet" Det sätter igeng en beredskap i kroppen för att kroppen ska vara beredd på att fly/slåss, det är dessa kroppssymtom man känner av, hjärtklappning, ytlig andning, tunnelseende, svettning m.m. Har man flytt/sprungit snabbt från en verklig fara, t.ex. jagad av en ilsken hund, så känns detta inte konstigt, men då jag känner såhär inför att träffa kompisar, så känns det jätteobehagligt! Men egentligen är det samma sak, du är rädd och orolig inför kompisar, rädd att göra fel, rädd att bli utskrattad, rädd att inte få vara med, rädd att inte duga etc. Och dessa tankar sätter igång ditt larmsystem, det känns obehagligt, du blir ännu räddare, rädd också att någon ska märka att du är rädd, och du stannar hemma.. Så blir det sedan i en ond cirkel där det blir allt svårare att övervinna sin rädsla.. Ångest är väldigt obehagligt men inte alls farligt! Den lägger sig efter ett tag. Om man i små steg börjar göra det man är rädd för så minskar rädslan, som man tränar inför att t.ex. dyka, simma, eller cykla. Läskigt och svårt i början men man blir bättre och bättre och sedan blir man inte rädd längre. Fundera över vilka små steg du kan börja att träna, skicka sms till någon, välj ut någon du är "minst rädd för" ring, börja säga hej, ha ögonkontakt, börja söka upp på rasten, berätta något, fråga om något etc etc. Läs på den här sidan mera om "rädsla i sociala situationer" och gå in på spelet "Rädda Albin" så får du lite mera uppslag. Har du berättat om detta hemma eller för någon inom elevhälsan? Du kan behöva lite hjälp för att våga ta de första stegen. Du kan också behöva förståelse och stöd. Kanske någon av dina föräldrar känner igen sig i din rädsla och osäkerhet! Ni kan göra upp en "plan" tillsammns hur du kan närma dig, vara i, olika sociala situationer. Ge inte upp, det är tufft och jobbigt, men ha framtidsmålet i sikte, att kunna vara och umgås med dina kamrater! Andnings- och avslappningsövningar kan vara till hjälp för att hålla ångesten i kroppen under kontroll. Se under VAD GÖRA, vid oro/ångest. Många hälsningar Snorkel