Jag har en oro som är att jag är extremt rädd för att kräkas.
Är detta en vanlig oro och har ni några tips på hur jag kan bli av med den

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte skrivit någon mailadress så jag kunde inte svara direkt till dig. Stark rädsla för att kräkas, eller "kräkfobi" är ganska vanligt, troligtvis t.o.m. vanligare än fobi för djur.
Det skapar stor ångest i perioder, särskilt då tex "vinterkräksjukan" går som mest.
Det kan ständigt bli ett kontrollerande och undvikande av personer, platser eller situationer där man riskerar att möta någon med magsjuka eller riskerar att bli smittad.
Man kan också hamna i att tvätta sig ofta, sprita händerna, svårt att hälsa på folk, inte kunna besöka kompisar mm i en allt ökande ond cirkel för att undvika risken att bli smittad.
Detta handikappar och minskar livskvaliten mycket.
All fobibehandling handlar om att förstå hur ångest fungerar, att undvikande leder till en kortsiktig lättnad genast men en ökad ångest på sikt.
Att undvikande leder till ökad ångest i allt fler situationer. (läs mera om ångest på denna sida). man behöver fundera på vilka situationer man undviker, vad man gör för att "känna sig säker", göra en lista och kanske fundera på en herarki, vilket är någorlunda lätt och vilket är svårast.
Sedan behöver man steg för steg närma sig de svåra situationerna istället för att undvika. Stegvis sluta med överdrivet tvättande, ha hanskar eller ständigt fråga efter om någon är sjuk, om det är sådana saker man gjort. Att övervinna ångest handlar om att hantera ångesten, lära sig att man kan kontrollera den.
Ångest är hjärnan och kroppens livsviktiga system för att skydda oss från verkliga faror, som då vi blir överfallna eller jagade av vilda djur.
Hjärnan kan dock inte skilja på en "verklig fara" och något som vi bara TÄNKER är farligt och "obehagligt" som just att kräkas. INGEN tycker att det är trevligt att kräkas.
(Men mår man väldigt illa så kan det faktiskt vara skönt efteråt) J
ust detta med kräkfobi/ känslan avsky/äckel var väldigt viktig då vi levde som "grottmänniskor" dåkunde vi inte googla på vad man kunde äta eller vad van blev sjuk av, utan vi behövde verkligen minnas och känna rädsla över om någon blev sjuk efter att ha ätit några giftiga bär t.ex., eller om vi själva blev sjuka.
Nu behöver vi inte det på samma sätt, men själva känslan finns kvar. Det finns även olika tekniker, andning, avslappning mm övningar finns på denna sida, för att kunna stanna kvar i situationen då man tränar stegvis närmande, man behöver slappna av och stanna kvar till ångesten lägger sig.
Berätta för dina föräldrar, kontakta elevhälsan på din skola, eller ungdomsmottagningen, det finns bra hjälp och stöd att få. På vårdcentralen kan du också få hjälp om du inte klarar detta på egen hand.
m du går in på webbsidan www.umo.se
"att må dåligt" nedstämdhet/ångest så finns det en berättelse om "Olivia hade kräkfobi" som du kan läsa.
Det finns också väldigt mycket på nätet om just kräkfobi, om du vill läsa mera.
Skriv igen om du vill och berätta om hur det gått för dig. Kram Snorkel.