Hej jag är väldigt ofta rädd att jag har cancer.
Efter ett tag börjar min hjärna tro på det och börjar då utveckla symptom.
Dessa förstärks när jag googlar symptomen. Jag undrar hur jag kan lugna ner mig.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du hade inte skrivit någon e-postadress så jag kunde inte skriva direkt till dig.
Cancer ÄR ju en mycket allvarlig sjukdom som absolut ingen vill ha, trots att forskningen går framåt och behandlingarna blir allt bättre.
Men om hela livet blir påverkat för att vi ständigt har en överdriven rädsla för sjukdomen som hindrar en från att njuta av livet och att man är frisk här och nu, då blir det ännu värre.
Och visst är det märkligt, om vi tänker positiva tankar och oss själva eller livet i stort, som att "jag fin, snygg och perfekt precis som jag är" "andra gillar och vill vara med just mig" "jag kommer att lyckas toppen med detta" eller "jag kommer att bli rik, vinna pengar, få toppbetyg" mm så har vi väldigt svårt att tro på det eller att ta det på allvar.
Men minsann, tänker vi NEGATIVA tankar så tror vi genast på det och tänker att det är sanning.. Tankar är ju just tankar, ingen sanning, vi tänker ständigt och sänder "små tankebudskap" till oss själva.
Om vi TROR på våra tankar, tänker att det är sant, eller TÄNK OM det är sant... så signalerar vår hjärna FARA till kroppen, och vårat alarmsystem för just fara, all undvika faror, sätter igång.
Ångest handlar mycket om kroppens reaktioner, den förbereder oss för att bli starka och snabba för att kunna fly eller slåss mor verkliga faror, vilda djur, överfall, farliga situationer i trafiken mm. Hjärtat pumpar ut blod till musklerna så att vi ska bli starka o snabba, andningen ökar mm (läs mera om vad som händer i kroppen vid ångest)
Men hjärnan kan inte skilja på verkliga hot eller faror, och det vi bara tänker är fara. Så när du läser om cancer, kanske känner smärta, ser ett märke eller hostar, du tänker att "TÄNK OM DET ÄR CANCER" så då sätter alarmsystemet igång för fullt.
Du kanske hamnar i att kontrollera kroppen, känna efter, läsa om mm, för att på så sätt "lugna dig" och känna dig mera säker, men det leder till att din oro ökar allt mer.
Det finns många sidor på nätet nu för tiden om symtom och olika diagnoser, och visst är det så att vi kan ha nästan alltihopa om vi börjar känna efter.
Det är verkligen en av nackdelarna med dessa sidor. Du behöver minska och sluta göra de överdrivna saker du gör för att kontrollera, tex läsa om en massa symtom.
Om du gör många kontrollerande saker för att kortsiktigt "lugna dig", så kanske du behöver sluta med dessa en sak i taget.
Fundera på vad det är du gör och i vilka situationer då oro/ångest uppstår, och vad du då gör. Det finns något som heter "mindfulness" medveten närvaro, en teknik för att vara här och nu och inte fastna i grubblerier, läs mera på sidan och du hittar även vår App Snorkelövningar att ladda ner, där det finns många röstövningar och instruktioner hur man kan hantera oro/ångest.
Då man blir rädd och orolig så spänner man sig och andas ytligt, (förberedd på att kämpa eller fly från hot) vilket förvärrar ångesten, så andnings och avslappningsövningar kan också vara till hjälp.
Du hittar dem på webbsidan och i Appen Snorkelövning.
Vet din familj om hur du tänker och känner? Berätta för dem.
Du kan också kontakta elevhälsan på din skola för att ni kan jobba med tekniker för att minska oro/ångest tillsammans.
Kom ihåg, tankar är tankar och ingen sanning. Skriv igen till frågelådan och berätta mera om du vill.
Kram Snorkel