hej där. jag kan knappt andas och är orolig över att jag ska sluta, därför tänker jag på den i stort sett hela tiden, jätte mycket, blir hypnotiserad av den, tänker på den fast än jag försöker att skippa det, som tvång. har gjort det hela tiden varje dag nu i drygt 5månader, den tiden har inte vart lätt alltså, och är inte nu heller. känns som om någon trycker hårt mot min mage.. fokuserar på det hela tiden. att man ens kan tänka på sin andning så mycket..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så jobbigt du har det, du har verkligen fastnat i negativa tankar om din andning. Det har blivit som ett "tvång" precis som du skriver! Det är lätt gjort, om man tänker på sin andning, spänner sig när man andas, försöker styra andningen istället för att låta den ske helt automatiskt av sig självt, om man börjar tänka att man kanske slutar att andas om man inte styr andningen, och tankar på att det känns konstig, fel, att man inte får luft, eller tycker att det trycker över bröstet, då BLIR andningen stel och det känns tungt att andas. Och så fortsätter det i en ond cirkel.. Har du varit på någon hälsokontroll, för att utesluta att du har astma eller allergi, eller någon infektion i kroppen, som faktiskt kan påverka din andning rent fysiskt så att det känns tyngre att andas? Gör annars det, kan lätt kollas på vårdcentral eller hos skolläkaren. Om du får veta att din andning är helt OK, och att du är frisk, så kan det vara lättare för dig att släppa dina negativa tankar och ditt fokus på andningen. Det du har gjort nu är att du säger till dig själv att du inte ska tänka på andningen, skippa det. Men hur lätt blir det, försök jättehårt att INTE tänka på en rosa elefant... DU får INTE tänka på en rosa elefant... Ansträng dig! Vad händer...??? Jo du tänker naturligtvis på en rosa elefant... eller hur??? Trixet är, att istället för att fokusera på vad du INTE ska göra, så fokusera med alla dina sinnen på något ATT GÖRA något annat, lyssna på musik, läsa svår text, lösa svåra uppgifter, göra knepiga rörelser, räkna baklänges, göra allt med vänster hand t.ex. borsta tänderna, skriva, rita etc. eller berätta något väldigt detaljerat för någon, ev i telefon, en film, en låttext, en bok etc. alltså göra något som kräver hela din uppmärksamhet. Också att göra något spännande, roligt och intressant kan funka, något som du gillar mycket och tycker om. Träna på detta sätt, då släpper dina tanar för ett tag på din andning, den sköts av sig sjävt, och du upptäcker att du inte behöver styra eller tänka på den. Trycket mot din mage är nog din strka rädsla, ångest. Och det är klart att du är rädd, om du tror på din tanke att du ska sluta andas, d.v.s. kan dö, om du inte styr andningen hela tiden, klart att du blir rädd då!!! Men det är bara en tanke, ingen sanning, andningen styrs av sig självt! Du har det riktigt jobbigt, vet dina föräldrar hur rädd du är? berätta för dem, de kan hjälpa dig att aktivera dig, göra saker för att avleda dina tankar. Vänd dig till elevhälsovården, de kan också hjälpa dig. Du ska inte går ensam med din rädsla. Om detta är för svårt att komma loss ifrån på egen hand, eller tillsammans med någon från elevhälsovården, så kan ni vända er till BUP för hjälp. Skriv gärna igen om du vill, kramar Snorkel.