Hej! 1.Jag får perioder då jag känner att jag bara måste dö..jag är helt deppig och grubblar på natten, är irriterad och ledsen i skolan..det kan vara olika saker varje gång..jag får sånna här perioder typ en till två gånger om året och dom varar i några månader..Vad ska jag göra? 2.Jag hatar när folk stirrar på mig eller bara tittar en lång stund på mig när jag pratar det är jättejobbigt.jag hatar att redovisa i skolan.jag mår jättedåligt av det.jag klarar knappt av att åka till mina underbara släktingar för jag gillar inte att prata inför folk och jag blir svettig och darrig och generad när dom frågar mig nått precis som det är när jag redovisar..jag vet inte varför jag känner så. har jag nån social fobi av nått slag?.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Dina perioder av deppighet och tankar på att inte vilja leva, kan de hänga ihop med dina andra svårigheter, ångest över att prata inför folk?? har man ångest, som är jättejobbigt att ha, och känner och tänker att man inte klarar av att göra saker, som att hälsa på sina släktingar, så är det inte konstigt att man blir deppig. Livet blir ju också mera jobbigt än roligt och positivt, om man inte kan göra saker som man vill göra, och skulle bli glad av att göra !! Har du läst om "ångest i sociala situationer" på hemsidan? Där kan du läsa om vad ångest är och hur man kan träna sig i steg att göra det man är rädd för, och på så sätt bli mera van vid, och kunna klara av jobbiga situationer, det blir då mindre jobbigt på sikt. Det är heller inte ovanligt att människor känner sig "deppiga" och nedstämda under en viss period på året, på höst eller vår. Nedstämdheten är så att säga årtidsbunden, är det möjligen så för dig? Det som är viktigt är att inte fastna i grubblerier, negativa tankar, dra sig undan och inte umgås med andra och göra positiva saker. Läs om detta på hemsidan, och om hur du kan göra. Om du behöver hjälp att bryta dina grubblerier och att träna på att göra saker trots obehag och ångest, så vänd dig till elevhälsovården på din skola, ni kan kanske jobba med de olika delarna och använda hemsidan som hjälp, tillsammans. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen eller prata med dina föräldrar om att ta kontakt med Bup. Lycka till, Snorkel.