Hej. Jag är en tjej på 14 år som har panikångest.
Den diagnosen fick jag av läkaren när jag var där för att jag mådde konstigt. Mitt problem var att jag hade ångest inför att gå och lägga mej.
Jag är rädd för att inte kunna somna, det kanske inte låter så farligt men det är något som jag lider av från stunden jag vaknar på morgonen. Och nu har jag börjat att äta en medicin som heter Zoloft. Men den har inte hjälpt mej något alls nästan. Nu har min panikångest utvecklats, och är värre.
Jag kan knappt åka buss längre, och att rida går knappt heller. Och skolan är bara skit! Jag vet inte om jag klarar det här längre! Jag vet inte om jag orkar kämpa för att bli fri... L

Svar
Hej L!
Panikångest är när man har starka kroppsliga reaktioner (t.ex. hjärtklappning, svårt att andas, yrsel) som man blir mycket rädd för och man gör allt för att slippa uppleva det igen.
Det låter som att du har det väldigt jobbigt och då kan man få tankar på att man inte orkar ha det så längre. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns mycket man kan göra för att förändra och känna mindre ångest.
Läs gärna på hemsidan under "Vad göra?", klicka vidare till "Rädsla för ångestsymptom". Du skriver att du inte tycker att medicinen hjälper.
Medicin vid ångest och nedstämdhet kan vara en hjälp för att minska de värsta obehagskänslorna för att man ska våga/orka göra det man är rädd för. I de flesta fall hjälper det inte bara med medicin utan man måste göra det man är rädd för lite i taget.
När man gör saker i små steg måste man känna lite rädsla, fortsätta göra ändå, känna att man klarar av det och i och med det blir man mindre rädd.
Vi tar ett exempel: Om man ska hoppa ner i en bassäng från en trampolin första gången så känns det omöjligt när man står på "tian". Men om man börjar med att hoppa från bassängkanten några ggr, sedan från "ettan" några ggr och sedan "femman" så är man snart beredd att hoppa från "tian". Man tar en höjd i taget och går vidare till nästa när man vant sig och inte längre är lika rädd. På samma sätt gör man när man vill övervinna andra rädslor och obehag.
När du är rädd för att inte kunna somna, så spänner du dig, just att spänna sig och andas snabbt och ytligt hänger ihop med ångest.
Du behöver träna på att istället slappna av i kroppen och andas lugnt ända ner i magen.
Läs mer på hemsidan om hur man kan lägga upp träning i små steg på egen.
Snorkel har också 2 appar med övningar.
Om det blir för svårt, ta hjälp från elevhälsovården eller kolla om läkaren som skrev ut din medicin kan hjälpa dig och dina föräldrar att få kontakt med BUP.