Hej!! jag är 16 årig kille som spelar hockey. jag tränar 3gg i v. och en match. så jag rör på mig ganska mkt. Och jag har panikångest. jag är rädd för att dö. jag tänker på det varje dag varje timme varje sekund. jag tänker att mitt hjärta kommer sluta slå eller att nu kommer jag få en hjärtinfarkt. jag har läst mkt om hjärtinfarkter och så. att det värker i bröstet i en kvart å att det strålar ut i armarna till, jag har varit och kollat mitt hjärta och doktorn sa att allt var okej att jag inte behöver vara orolig för att dö. Jag fick en diagnos att jag hade dubbelslag som är väldigt obehagligt. När jag får mina ångest attacker så känner jag på min puls och blir yr får ont i vänster arm och fingrarna (som jag kan ha ont i väldigt ofta) jag vill inte dö inte nu. kanske när jag är 75 eller nått men jag vill kunna leva som alla andra. vet i något tips som kan ta bort min ångest. min rädsla för att dö?? äre vanligt att ungdomar är rädda för detta. Äre vanligt att ungdomar har ont i bröstet?? Kan en 16 åring få in infarkt??? och äre ångesten och rädslan som göra att jag får ont och så?? Kan jag träna som vanligt. docktorn sa det men man har ju läst om alla barn som bara ramlar i hop. från en rädd 16 åring PS:VILL GÄRNA HA SVAR SNÄLLA (A)

Svar
Hej Puh vilken jobbigt situation du beskriver: att ha panik ångest och vara rädd för att dö och tankar kring det hela dagarna kräver mycket energi, vad duktig du är som ändå lyckas träna 3 gånger i veckan och spela match starkt gjort av dig!!!. Panikångest är kroppens reaktion på tankar och rädslor och du beskriver på ett mycket bra sätt att dina tankar påverkar din kropp så pass att du få ont i bröstet i armen att du känner hur pulsen stiger och att du blir yr. Det var bra att du gick till doktorn för det är mycket viktigt att utesluta kroppsliga förklarningar till varför hjärtat slag och pulsen ökar. Du skriver att du fick diagnosen dubbelslag på hjärtat och jag undrar om du blev lugnad av detta besked eller om det ursäkta uttrycket ”på sant” fick veta att ditt hjärta inte funkar som normalt och har blivit ännu mer orolig. Är det så att du är orolig eller har frågor så råder jag dig att ta kontakt med Dr och ställ alla frågor du har i huvudet. Ett tips är att skriva ner dom i förväg så att du inte glömmer dem då du väl är där på grund av stress och oro. Det låter jätte bra att Dr sa att du kunde fortsätta att träna och återigen vad duktig du är som står emot tankarna och ändå tränar. Det är väldigt ovanligt att en tonåring får hjärtinfarkt och dör i samband med idrott. Det är så pass ovanligt att då det händer gör tidningar en stor nyhet av det hela för att sälja flera tidningar. Rädslan att dö är något som alla människor, unga som gamla har känt någon gång i sitt liv. När man blir rädd för något som i ditt fall handlar om hjärtinfarkter är det naturligt att söka information om detta. Men det är lätt hänt att man på grund av sin oro misstolkar och då känner igen symtom och att kunskapen gör en ännu mer övertygade om att det måste vara fel på mig. Du beskriver hur dina panikattackters symtom liknar de symtom du har läst om vad gäller hjärtinfarkter. Kroppen och knoppen hänger ihop när man har som du beskriver en starkt oro för att dö samt en mycket stark rädsla för hjärtinfarkt så kan kroppen reagera på de tankar man har hjärnan reagerar på rädsla oavsett om den finns i tanken eller i verkligheten reaktionen är den samma. Det är jätte viktigt att lyssna på kropps signaler för de talar om för oss hur vi mår.. t.ex. hunger och törst är kroppens sätt att meddela os om att vi måste äta eller dricka ngt. Trötthet är en signal att vi behöver vila. Ibland då man som i ditt fall har en stor rädsla för att dö och att det är ngt fel på kroppen är det lätt hänt att man lyssnar för mycket och hela tiden är medveten om hur kroppen mår.... tankarna om att dö av en hjärtinfarkt skapar en oro som gör att kroppen reagerar på detta genom att pulsen ökar, andning förändras man spänner sig och vips så ökar oron av att man känner de kroppsliga reaktioner på och så är det rundgång i systemet och det är lätt hänt att man får som du beskriver en panikattack, till slut. Det är mycket obehagligt och de kroppsliga symtomen är mycket påtagligt. Det är viktigt att veta hur än obehagligt det är, så dör man inte av en panikattack även om det känns så just då det är som värst.!!!! När vi blir rädd så reagerar kroppen oavsett om det finns en verklig fara eller inte kroppen reagerar på tankarna, och förebreder för att kunna fly dvs. pulsen ökar och andningen blir mer ytlig. Du beskriver att dina symtom är: yr att pulsen ökar och du får ont i armen och att du har läst att dessa symtom finns beskrivit vid hjärtinfarkt extakt samma symtom finns beskrivit vid panikattacker. Så stark är tankens, rädslans makt över kroppen att det kan blir så obehagligt att man tror att man skall dö. Vad kan man göra vid en panikångest attack Det finns olika knep man ta till för att försöka bemästra de fysiologiska reaktioner som inträffar vid panikattacker Att koncentrerar sig på att andas djupt och lugnt för att försöka att motverka att man hyperventilerar (som är att andas fort och ytligt) Att träna på avslappning är också bra för att ta till dessa tekniker då du känner att du är på väg att blir spänd och orolig över de tankar du har kring hjärtinfarkt och döden. Att kartlägga och skriva dagbok över när var och hur ofta dessa tankar dyker upp, och när var och hur länge du har en panikattack är viktigt för att se om du kan hitta ett mönster över hur det ser ut just för dig. Att ifrågasätta de tankar som dyker upp är också en viktig del för om det är tankar om som startar hela den onda cirkel som starta