hej!!! Jag är en tjej på 10år och mår jätte dåligt, jag har skickat en fråga hit tidigare men inte fått svar. Jag undrar om ni har något tips på vad man kan göra när man får panik och inte vet vart man ska ta vägen t.ex i klassrummet för att jag har så mycket att grubbla över. Jag tycker nästan allt är jobbigt fast det kanske inte är något man skulle bry sig om annars!!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Tråkigt att du inte fått svar, har du kollat att frågan inte finns på hemsidan? Ibland går det inte att svara direkt till peronens mailadress. Du grubblar och oroar dig mycket, tycker att många saker är jobbiga, men andra kanske inte tycker det, skriver du. Du kan bli så orolig och rädd så att du får "panik" i klassrummet. Vad är det du grubblar över, vad är det som väcker all din rädsla och oro, som växer sig till panikkänslor? När man väl har fått "panik" att skräcken växt sig så hög att man har svårt att andas, hjärtat dunkar hårt hårt, man blir nästan helt stel i kroppen, då behövs det mera för att avleda rädslan. Det bästa är att träna på att upptäcka sina rädslor i tid, och att tidigt börja med avslappning, andningsövningar och att avleda sin rädsla. Du sitter och grubblar, kan du inte träna på att ha fokus och uppmärksamhet pådet du ska göra i klassrummet. Läsa, räkna, skriva etc. När tankar och rädslor kommer, börjar kännas i kroppen, så andas du lugnt, tänker "nu börjar jag bli rädd" slappnar av, och styr tillbaka uppmärksamheten på det du ska göra. Du är inte så gammal, du behöver säkert all hjälp du kan få för att hantera och minska din ångest. Vet dina klasslärare, vet dina föräldrar. Berätta för dem, berätta hur jobbigt du har det. Ni kan tillsammns läsa på den här sidan om rädsla och oro. Vad det är och vad man kan göra. Ni kan tillsammns undersöka, "forska" kring vad som väcker dina rädslor, och sedan göra upp om hur du kan träna på att klara av dem. Kolla på spelet "Rädda Albin" som handlar om rädsla för hundar. Det är ett exempel och du kan se och fundera över hur du skulle kunna övervinna rädsla. Det är viktigt att få förståelse och hjälp. Om du sitter ensam med dina panikkänslor så blir det ännu jobbigare. Lyssna även på de avslappningsövningar och mindfulnessövningar som finns inspelade på hemsidan. Sköt om dig, kramar Snorkel.