Hej! Jag är en tjej på snart 14 år som går hos en psykolog på BUP. Jag är nämligen i en depression. Men jag har oxå varit förkyld sedan Juli, och det var i oktober jag blev deprimerad. Jag är otroligt orolig för att jag inte kommer bli frisk från förkyllningen! den påverkar mig så otroligt mycket, det är verkligen jättejobbigt att vara i skolan. Jag har varit hos läkare, men dom har inte hittat några fel alls. Detta ger mig mycket ångest, kommer jag inte bli frisk? När blir jag det? Hur ska jag orka hela vårterminen? och om jag gör det... Hur blir det sedan på höstterminen? snälla, hjälp mig med detta!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du är deprimerad och har fått hjälp från BUP, det låter bra. När man är deprimerad så ser man saker och ting väldigt mörkt och ser oftast bara negativa konsekvenser och framtidsutsikter. Precis som det du beskriver.. Det låter som du har fastnat i en oro och ångest, bla. för att du är och har varit förkyld väldigt länge. Jag vet inte om du är förkyld eller om du är allergisk på något sätt, och det låter väl som du borde ha kontakt med en somatisk läkare för att ta reda på orsaken till att du är förkyld så länge, du skriver att de inte "hittar något fel". Vilka är symtomen? Förkylning och allergi kan ha väldigt lika symtom. Eller är det din ångest som "känns" som en förkylning? Det här är något som du måste prata med din psykolog om, svårt för mig som vet så lite att ge dig direkta råd och en plan på hur du ska övervinna din ångest och börja må bättre, och bli bättre från din "förkylning" Det jag kan säga är att det låter som om du oroar dig mycket "i förtid" har skräcktankar om framtiden, att du inte ska bli frisk, hur ska jag orka hela terminen, hur kommer det att gå i höst o.s.v., dessa tankar påverkar dig i nuet så att det blir jobbigt och svårt "just nu" också, just av din oro/ångest för framtiden.. Förstår du vad jag menar? Framtiden vet man ingenting om, och att oro sig en massa just nu om vad som eventuellt kan hända till hösten, det blir ett "slöseri" med tiden just nu.. Och oro leder sällan till några bra lösningar, bara rädsla och ett ständigt dåligt mående. Läs på den här sidan om mindfulness, medveten närvaro. Att träna på att vara här och nu i det man gör tänker och känner, släppa oro och ångest för saker som eventuellt händer i framtiden. Det finns beskrivet hur man kan träna, finns både inspelade övningar och i text. Ta upp det med din psykolog, ni kan kanske träna tillsammns. Som ett sätt att hantera och övervinna din ångest. På den här sidan finns mycket information, text och övningar vid just depression och ångest, läs mera om det, och prata med din psykolog om du undrar över något. Skriv igen om du vill, kram Snorkel.