Jag är inte direkt självmordsbenägen. Inte heller kanske djupt deprimerad eftersom jag har gått hos en psykolog och har blivit bättre senaste tiden. Men oron är kvar. Rädd för framtiden, den lilla framtiden som finns kvar. Det är inte så att jag är rädd för att dö, bara att det finns en sån obeskrivlig känsla att man känner oro för att inte träffa och ha sex med någon innan man dör. Att vi ska dö av katastrofer är ett faktum. Men åhh vet inte vad jag skriver egentligen heller men. Bara så frustrerande att missa sådant i livet som alla lever för. Börjar tänka alternativa lösningar. Olika självmordsätt som man kan göra ifall det händer nått hemskt. Jag kommer ta livet av mig men jag vill bara ha massa tjejer innan jag dör om cirka 10-15 år.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Skönt att du tycker att du fått hjälp och är mindre deprimerad efter att ha haft kontakt med psykolog. Men du har fortfarande en känsla av oro kvar, och tänker dig att du kommer att ta livet av dig om 10-15 år... Du beskriver att du känner oro för att inte "hinna med" bl.a. att ha tjejer och sex. När man är ung så är det en vanlig känsla att oro sig för framtiden, den är ju oviss, och att inte "hinna med" det man vill i livet. Denna oro gör att man inte stannar upp och lever "här och nu" det är ju NU som livet är.. det som kommer eller har varit kan vi inte påverka så mycket. Att du förutsätter att du ska "missa" saker, gör ju också att du inte njuter av det som är NU, tankarna söker ju hela tiden efter eventuella "missar".... Har du läst om mindfulness, medveten närvaro, på hemsidan. Det är tekniker för att träna sig att uppleva nuet, det kanske vore något för dig. Att öva på att stanna upp och uppleva det som händer omkring dig gör att du minskar "risken" betydligt att "missa" det som händer. Se dig omkring, vad ser du, känner du, upplev med dina sinnen, var nyfiken inför det som sker runt dig just nu. Du är inställd och "förberedd" på att det kan hända något hemskt, men hur"förberedd" är du att njuta av de bra och sköna saker som kan hända? Är du tillräckligt vaken för nuet för att se de eventuella tjejer du skulle kunna träffa?? Har du fortfarande kontakt med din psykolog, ni kanske kan gå in på hemsidan tillsammans och träna medveten närvaro. Sköt om dig själv, hör gärna av dig igen. Många hälsningar Snorke