Hej! Jag har det väldigt svårt att somna på kvällarna. Jag ligger & tänker på hela mitt liv allt som hänt, saker som kan hända, saker jag vill ska hända & jag låter min fantasi få bestämma det mesta. Fantasi är bra att ha, men min är så överdriven. Den är efter mig vart jag än går om jag ser någon på stan, om jag sitter på en stol & är trött, om jag står & duschar. Först tyckte jag att det var kul med så mycket fantasi, men den har tagit över mitt liv nästan. Den gör att jag tycker mitt liv blir läskigt & att jag blir rädd. Som tex, Jag har aldrig haft cellskräck, men för någon vecka sen fick jag det när jag stod i duschen så börjde fantasin komma. Jag började tänka på en scen i en film, men bytte ut personen mot mig. Jag går i ett mörkt rum, känner att jag går in i ett annat rum. Dörren stängs, Rummet är så litet som en vanlig dusch känner jag. Jag tar fram min mobil för att lysa upp rummet. Jag ser ett äckligt blodigt monster framför mig som hoppar på mig. Jag blundar när jag tänker allt detta, & när monstert hoppar på mig så skriker jag i duschen & slår sönder plasten. & hoppar ut ur duschen. Nu vågar jag knappt dusch i den duschen. Har fått cellskräck av det nu. & förr när jag skulle sova så låg jag i sängen & lyssnade på musik & blundade. Så började jag tänka på en film igen the grudge, Men jag bara ligger där i sängen & när jag tittar om det är något där så ser jag framför mig det där spöket i taket. jag skriker & springer ut. Så jag är rädd att sova i min egen säng med. & min hjärna gör ofta om saker som hänt under dagen till döden scener, & det gör mig rädd. Jag känner mig inte normal inte det minsta. Jag undrar är det normalt att tänka sånna här saker? Kramar //

Svar
Hej, tack för ditt mail. Visst är det så som du skriver, att det bra och kul att ha god fantasi, men "tar den över" ens liv så blir det naturligtvis jobbigt. Fantasi är ju tankar som man har i huvudet, ibland i form av "bilder", tankar är tankar och ingen sanning, innebär inte att det man tänker är sant eller kommer att hända. Alla har fantasier, och ju mer man fantiserar ju bättre blir man på det, som allt annat vi gör. Vissa gör det mer andra mindre, men det är fullständigt normalt. Du lider av att du "tappat kontrollen" över dina fantasier att de "styr" dig istället för att du styr dem. Men du kan faktiskt styra dina tankar, inte bara "följa med" dem, du kan aktivt tänka på något annat. Om man är rädd eller orolig för något, och försöker undvika det, så är det oftast så att detta försök bara gör det värre, om jag säger till dig, -du får inte tänka på en rosa elefant, tänk INTE på det.... Försök får du se, då tänker man på rosa elefanter som aldrig förr.... Duschen har blivit ihopkopplad med läskiga monster för dig, försök att iställer vara mindfull/ medvetet närvarande( läs på hemsidan) då du duschar, hur känns vattnet, tvålen, hur luktar det, ser ut då vattnet kommer ur duschen, hur låter det etc.. njut av hur det känns, tänk tankar på sommar, bad, sol, blommdoft o.s.v. få positiva tankar kopplade till duschningen istället. När du far iväg i tankar och fantasi som du inte vill, styr över tankarna till något annat roligare istället, kommer "monstertankar" tillbaka så styr över igen.. Om det är så att du inte kan alls få kontroll så GÖR saker som får dig att ändra fokus, aktivera hjärnan med annat, var koncentrerad och medveten på det du gör, vad det än är. Om man är riktigt fokuserad, lyssnar, ser, känner, luktar etc. så tänker man inte så mycket. Prova avslappning och andningsövningar då du ska sova, musik fungerade ju förut, prova igen. Du vill ha fantasin kvar men bestäm dig för NÄR den ska få "flöda fritt" och då inte då du ska sova, då styr du tankarna på något lugnt, skönt och positivt; en vandring i skogen, eller en dag på soliga standen, fokusera på dina jämna lugna andetag... Sköt om dig, var glad för din goda fantasi, men fantisera då du själv vill. Om du tränar och övar kan du få kontrollen igen. Många kramar Snorkel.