Hej! Jag har en dotter som är nio år som alltid varit väldigt enkel och glad. Ända sedan hon var liten har hon haft väldigt enkelt att somna, hon har i princip lagt huvudet på kudden och somnat på fem minuter. Sedan några veckor tillbaka har hon grova insomningsproblem och det kan ta flera timmar innan hon somnar, några kvällar har det blivit så sent som kl 00. Hon säger att hon inte vet varför hon inte kan somna, hon säger att hon är trött och blir ledsen när hon bara ligger vaken. Då är det nästan som att hon får panik. Detta har pågått flera nätter i rad och de har blivit som en ond cirkel. Vi har försökt allt; vara hårda, byta säng, ligga bredvid henne, låta henne läsa för att bli trött, lyssna på avslappningsmusik, lyssna på ljudbok, ligga i våra sängar etc. men ingenting funkar. Detta börjar bli ohållbart och både jag och min man har tappat tålamodet. Hon vill heller inte längre sova borta hos kompisar, jo hon vill men vågar inte, och säger att hon inte vill att det ska vara såhär utan att hon vill vara som vanligt. Vad ska vi göra!? Har varit i kontakt med BUP men de hänvisade mig till första linjen, men därifrån har jag inte hört något. Gissar att detta kan ta tid och vi behöver hjälp NU! Tacksam för svar.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Förstår att hela er familj påverkas mycket av detta. Gissar att både ni vuxna och er lilla dotter får "ont i magen" och tänker negativa tankar då kvällen och läggdags närmar sig. Det låter som om det gått "troll" i hela sömnsituationen. Vad som startade det hela är svårt att svara på, kanske extra oro hemma eller i skolan (har det hänt något särskilt sista tiden) eller att julledigheten skapade obalans i sömnrutiner, svårt att vända tillbaka igen, eller kanske någon infektion i kroppen som gör det svårt att somna/sova. Hur som helst, er dotter får oro/ångest på kvällen vilket gör att hon "spänner sig" och inte kan somna. Ångest är en naturlig reaktion på "fara" på något som väcker obehag och reaktionen är för att vi ska skydda oss från faror genom att "fly eller slåss". Hjärnan sätter igång funktioner i kroppen som ska göra oss snabba och smidiga, bla ökad andning och hjärtklappning för att pumpa blod ut i musklerna (läs mera om vad som händer i kroppen vid ångest). Detta är väldigt viktigt då vi måste fly från vilda djur eller slåss då vi blivit överfallna. Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verklig fara och faror vi bara upplever i vårat huvud.Låter som om er dotter (och ni också) känner ångest och näst intill panik då man ska sova, kroppen upplever att det är full fara och gör sig "stridsberedd" och då kan man naturligtvis inte somna, vem skulle lägga sig att sova mitt i ett slagfält.. Er dotter vill nog inget annat än att vara till lags och komma till ro och somna, känner säkert av eran frustration mycket väl, men ju mer hon kämpar ju svårare blir det. man behöver nog avdramatisera det hela lite, få en avslappnad inställning. Hjärnan o kroppen behöver känna att det är lugnt, ingen fara, så att den kan slappna av och "lugn o ro systemet kan sätta igång". Det låter klokt med en somatisk undersökning/kontakt på Vårdcentralen så att man också kan utesluta att något somatiskt påverkar. Det är mycket olyckligt att det är väntetider. På webbsidan www.sömnupplysningen.se kanske ni kan få några tips om hur ni kan återfå sömnrutiner. Som tex mysstunder i soffan, bad och nedvarvning, kvällsfika eller liknande. Det är bra med avslappningsband och sagor mm men om det blivit så att er dotter hela tiden ligger o tänker på att "jag kommer inte att kunna somna, tänk om jag inte somnar sen, mamma blir besviken" etc så sätter ångesten igång iallafall. Att prata om detta med oro/ångest, vilken funktion ångesten har, för att hjälpa oss vid verkliga faror mm, att avdramatisera sömnsituationen och minska på "paniken" runt det hela, kan vara till hjälp. Många hälsningar Snorkel