Hej snorkel! Jag är väldigt blyg. När jag ska t.ex. redovisar inför hela klassen så skakar jag i hela kroppen och min röst spricker. När jag träffar nya människor blir jag helt röd i ansiket och stammar. Vad ska jag göra? Lider verkligen av det här... Finns det inget hjälp man kan få? Mår verkligen dåligt Tack på förhand L

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver så bra hur jobbigt det är att ha ångest och vara rädd i sociala situationer, alltså i sammanhang då andra människor är med, och då man ska prata, äta, eller göra något då andra tittar på. För dig så är det extra jobbigt att träffa nya människor. Du lider verkligen, och jag kan tänka mig att du ständigt oroar dig för om någon ska fråga dig om något, eller om du ska behöva redovisa eller göra nåt inför andra. Det här heter social fobi, eller rädsla i sociala situationer. Man är rädd för att göra fel eller på annat sätt"göra bort sig" Man är så rädd osäker och ångestfylld, så det känns i hela kroppen, många försöker att synas så lite som möjligt, håller sig undan, slutar att träffa ndra eller prata med andra, man börjar mer och mer undvika situationer med andra människor. Detta innebär att man blir allt mer ensam och "utanför" att man får mindre och mindre träning i att vara och prata med andra, och rädslan och osäkerheten bara växer. Om du läser på den här sidan om oro/ångest, vad det är, hur det känns och vad man kan göra, särskilt vid rädsla i sociala situationer, så får du lite tips. Kolla också på spelet "Rädda Albin". Att jobba med sin oro/ångest, att övervinna den och börja våga göra det man är så rädd för, tar lite tid och är jobbigt. Men framförallt DET GÅR!!! Man tränar i små steg att göra det man är rädd för, gör det medan man slappnar av, andas och väntar till ångesten lägger sig. Man börjar med ett sådant steg som man klarar av och ökar efter hand. Vet dina föräldrar hur tufft du har det, har du pratat med dem, de kanske känner igen sig i din situation. Det är också viktigt att lärare vet, så att man kan göra upp med dem om en lagom takt att träna på att prata lite mera. Om man har det jättejobbigt så kan man behöva hjälp med detta, från elevvården eller om man mår väldigt dåligt, BUP. Din röst spricker och du rodnar, just för att du är så rädd och din kropps varningssystem sätter igång, i en ond cirkel. När du börjar träna på detta i lagom takt och lagom nivå, så vänjer du dig mer och mer, rädslan minskar. Läs också andras frågor och svar, oro/ångest. Så förstår du ännu mera vad du kan göra. Många hälsningar Snorkel.