Jag har jätte mycket ångest och får en känsla av att jag inte får luft och får panik, kan knappt va på jobbet och sover knappt på nätterna, jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till

Svar
Hej, tack för ditt mail. ”lufthunger” ”och ”kvävningskänsla” är vanligt vid ångest, och panikångest. Jag kan inte med säkerhet på det lilla du skrev fastställa att det är panikångest du har, men det låter ju som det. Det kan vara bra att göra en somatisk undersökning på vårdcentralen så att inte ”kvävningskänslan” beror på allergi , astma eller annan somatisk problematik. Panikångest handlar ju om att ångesten, rädslan triggas igång just av de symtom man får i kroppen vid ångest man får panikkänsla, tror att man är sjuk, ska kvävas eller dö (hjärtklappning, hyperventilerar, ytlig andning, tungt att andas, yrsel, känns som man ska svimma, svettning etc) (till skillnad från tex social fobi där ångestsymtomen triggas av och inför sociala situationer) Sedan fastnar man i en ond cirkel av att ständigt ”scanna av sin kropp” för att försöka upptäcka på om en attack är på väg, och så fort man känner av minsta (helt naturliga) lilla förändring i kroppen och en riktig ångestreaktion triggar igång. Ofta börjar man också undvika platser, aktiviteter och situationer då man fått en panikattack tidigare eller där man är mycket rädd att få en attack. Ens liv blir mer och mer begränsat och man har allt fokus på sig själv och sin kropp. Känner du igen detta? Varför får man då en sådan här attack från första början, hur kan det starta? Det kan vara olika orsaker, men under en period då man är speciellt sårbar, stressad eller på annat sätt belastad så kan olika stressreaktioner uppstå i kroppen helt normalt (det är samma system och reaktion vid stress och ångest tex) Det som sedan driver igång det hela till panikångest är den rädsla och skräck man känner inför detta som händer i kroppen, och man tror att man är allvarligt sjuk eller håller på att dö eller helt tappa kontrollen. Ångest är hjärnans sätt att signalera till kroppen att ”här är det fara på färde”, nu måste vi fly eller slåss för att överleva, en överlevnadsstrategi. Din hjärna ger alltså kroppen signaler att det är ”krig” vid minsta lilla kroppsreaktion, och du blir jätterädd och ångesten stiger snabbt i kroppen. Ångest känns väldigt obehagligt, men är inte farligt, men det är inte alls konstigt att du blir rädd då du känner att du inte vet vad som händer i kroppen och känner att du inte har kontroll. Om du tex sprungit fort och snabbt, ansträngt dig riktigt mycket, snurrat snabbt i en karusell, andas genom ett sugrör, så känns det ungefär på samma sätt, andningen blir flåsig, svårt att få luft, svårt att andas, hettar i kroppen, svettas, huvudet dunkar, flimrar framför ögonen mm. Men då känns det inte farligt eller konstigt för du vet vad det beror på blir inte rädd. Det är samma reaktioner som sätter igång i kroppen vid ångest, blir vi jagade av en ilsken björn, överfallna av en rånare, eller utsatta för en verklig fara, så måste vi reagera snabbt och direkt, utan att fundera före, vi måste bli snabba och starka för att försvara oss, överleva. Kroppen måste ha allt fokus på faran och kampen, vara stark och smidig. Hjärtat pumpar allt blod till musklerna. Då någon ”verklig fara” händer känns inte alls detta som händer i kroppen som något hot. Men sätter alarmsystemet igång då jag är på jobbet, med kollegor, är i affären eller bara vid tanken på dessa situationer som ”har jag inte svårt att andas nu” ”tänk om jag får en panikattack här” då blir det mycket obehagligt och skrämmande. Vad kan man då göra på egen hand? Som sagt bra att kolla så inte tex astma eller allergi finns i bakgrunden. Vid panikångest så är just hyperventilering en stor bov i dramat, man andas snabbt och ytligt och det blir mycket koldioxid i blodet som orsakar illamående, yrsel, flimmer för ögonen, att man signalerar igen och igen att det är fara mm. Så att träna olika andningsövningar är ofta till stor hjälp. Träna då du är lugn för att kunna använda då du känner ångest. På Appen Snorkelövning finns många röstövningar, andning avslappning, krisfärdigheter, tex andas i fyrkant, hantera ångest mm Ladda ner appen gratis och prova dig fram till övningar som passar dig. Att träna på att SKIFTA FOKUS, alltså att rikta uppmärksamheten utåt istället för att hela tiden känna av och känna efter hur det känns i kroppen är också ett verktyg vid ångest. Läs mera och prova MINDFULNESS, medveten närvaro. Finns information och övningar både på webbsidan och i Appen Snorkelövning. Du kan också behöva kartlägga om det är saker du UNDVIKER/FLYR LÄMNAR just för rädsla att få en panikattack, få koll på vilka situationer det är för att sedan stegvis närma sig, utsätta sig för dessa situationer. (läs mera om steg för stegträning) Du kanske vill testa lite olika kroppsreaktioner för att kartlägg vad som händer i kroppen och hur det känns, vilka ångestsymtom du har, tex snurra snabbt i en snurrstol, andas genom sugrör, springa upp o ner i en trappa, andas snabbt och ytligt (flåsa). Testa detta då du är tillsammans med någon. Om man har mycket svår panikångest så kanske man behöver medicinering, ofta med SSRI (antidepressiv medicinering) under en period. Det är något du kan fundera på och ta upp med läkare på vårdcentralen. En översikt om hur det ser ut i det liv mera allmänt, balans i livet, vad tar ork energi och kraft från dig och vad ger ork energi och kraft. (läs och prova formuläret BALANS I LIVET) En obalans ökar sårbarhet för psykisk ohälsa. Hoppas att detta kan vara en liten hjälp på vägen, skriv igen om du vill. Kram från Snorkel.