Min 11 årigaa son är en orolig kille som inte gärna tar för sig i sociala sammanhang.
Han spelar både hockey och fotboll men är den i laget som "inte syns".
Biter på naglarna.
Vad kan vi som föräldrar göra för att han ska våga synas. Han vill inte gärna leka med kompisar, har inte så många. Detta tycker jag som mamma är väldigt jobbigt. M

Svar
Hej M, tack för ditt mail.
Ja, det är tungt och svårt när man ser att ens barn är rädd, orolig eller inte mår bra.
Man önskar alltid sitt barn det bästa! Tar hellre själv det som är smärtsamt än att ens barn får det...
Barn är olika, vissa är mera framåt andra tillbakadragna, olika rädslor är också lite typiskt i olika åldrar. Just detta med sociala kontakter är en vanlig rädsla då tonåren närmar sig.
Men ser man att ens barn har det jättejobbigt, får allt svårare eller att rädslan inskränker livet och livskvalitén, då kan man behöva hjälpa sitt barn att övervinna sin rädsla.
Tyvärr kan den där känslan av att man "lider" med sitt barn, vill så gärna att han/hon ska våga, vara framåt, klara av, må bra etc. föra med sig något negativt också, barnet "känner av" den där känslan, och den kan då medföra en liten press, en känsla av att inte duga, vara fel, inte vara som mamma och pappa önskar etc.
Det uppstår då lätt negativa cirklar, "jag är rädd för vissa saker- känner att jag "borde klara av" - oroar mig och blir spänd- ytterligare oro uppstår-oro/ångesten blir för svår att ha-jag drar mig undan och undviker för att slippa ångesten"
Så det var jättebra att du börjar fundera över detta, och kan samla så mycket fakta och kunskap du kan, för att förmedla till din son, så kan ni prata om detta på ett naturligt och avspännt sätt.
Just det här med att vi ALLA människor på olika sätt undviker, flyr, från det som är jobbigt och väcker oro/ångest, det är en mänsklig överlevnadsstrategi, men också det som blir en fälla i.o.m. att vi kan fastna i vår oro, unviker många saker, ångesten kvarstår för att vi inte lär oss hantera den etc.
Att få en förståelse vad oro/ångest är, hur det uppstår och hur det känns, både för barn och föräldrar, det är jätteviktigt.
Jag vill tipsa dig om två bra böcker, "Rädd räddare ångest, när barn och ungdomar mår dåligt" av Kerstin Hellström och även "Rädsla, så funkar det" av Nicolas jacquemot.
Det finns också mycket information på denna sida, både under fliken "vad är" och "vad göra"
Spela spelet "Rädda Albin" som finns här på sidan, tillsammns med din som. Det ger en lite humoristisk bild på vad rädsla är och vad den får för konsekvenser, och naturligtvis vägen fram i små steg för att övervinna sin rädsla. Förstå, anpassa, aktivera, är tre radarord som vi jobbar med inom Snorkel.
Vi har också en föräldrautbildning och föreläsning som startar nu i höst, jag skickar en inbjudan till den i ett annat mail till din mailadress, det kanske är något för dig och din sons pappa??
Ni kan också ta hjälp av elevvården på din sons skola.
Läs mera på sidan, kolla med din son vad hur och när han känner oro/rädsla/ångest, om han vet vad han är rädd för ska hända, eller om det bara uppstår en stark obehagskänsla i kroppen i vissa situationer.
Fundera tillsammns om det finns något han skulle vilja klara av, kanske sova borta, räcka upp handen, prata mera i grupp etc.
Fundera över mål och små steg för att nå dessa mål. Att peppa uppmuntra visa förståelse, är viktigt. Det ska också vara steg och mål som din son själv känner att han vill klara.
Skriv igen om du vill. Många hälsningar Snorkel.