Hej jag är en tjej som brukar få panik när jag är rädd för något.
Oftast är det att jag tycker det känns konstigt att andas eller tror att jag har blindtarmen.
När jag tror att det är det blir jag jätterädd får panik och går runt i hela huset.
Jag brukar gå ut på altanen hos pappa och balkongen hos mamma och då blir det lite lugnare,
finns det nåt mer jag kan göra för att lugna ner mig?????
MVH

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du skriver att du får "panik" då du blir rädd, och särskilt om du tror att du har blindtarmainflammation eller känns som om du har problem med andningen...
Med panik antar jag att du menar att du upplever stor skräck, och att du har svårt att vara stilla, att du blir så rädd att du går omkring och att du har en massa symtom i kroppen, som t.ex. hjärtat slår hårt, andningen snabb och ytlig "lufthunger (man kippar efetr luft) spänd m.m.
Du har kommit på att "frisk luft" ute på balkongen eller på altanen, hjälper dig att komma ner i varv, bra!
Rädsla och ångest, det består av tankar, känslor, kroppsliga symtom och beteenden.
Rädsla och ångest är vårt eget "larmsystem" dvs. hjärnan larmar kroppen att "här är det fara på färde, akta dig" Gör något för att skydda dig.
"Larmsystemet sätter igång en rad olika förberedelser i kroppen, saker som ska göra oss beredda för det som vi uppfattar som fara, göra oss beredda för att slåss eller fly undan faran.
Om du tänker dig att du blir jagad av en livsfarlig hund, överfallen av en ilsken tiger eller ser en rånare, dvs "verkliga faror" så behöver vi bli extra starka, snabba och kroppen behöver satsa allt på just det, för att kunna fly eller kämpa. Men vår hjärna kan inte skilja på "verkliga faror" och det som vi bara i fantasin, tanken och känslan UPPFATTAR som en fara, utan samma larmsysten sätter igång då vi blir mycket rädda och känner starkt obehag, oavsett för vad. Du har säkert träffat på pesoner som blir "livrädda" för saker som du inte alls reagerar på. Rädsla är inte verklig eller logisk.
Larmsystemet innebär ofta kroppssymtom som hjärtklappning, hjärtat pumpar blod ut i musklerna så att vi ska bli starka och snabba, ytlig andning, spänd, svettning, tunnelseende, m.m. Andra kroppsfunktioner som t.ex. matsmältningen stannar av, för det viktigaste just nu är att all kroppsenergi går till musklerna, därför kan man få ont och symtom i magen. Just dessa symtom är de kroppssymtom som du är rädd för, dvs. andning och ont i magen.
Då man är rädd för något så scannar man av just det hela tiden, känner efter, tänker tankar som, tänk om jag får problem med andningen, tänk om magen börjar värka, tänk om det är blindtarmsinflammation...osv.
Du kanske känner av lite i magen, eller börjar andas snabbt och ytligt, tror att det händer något hemsk, blir ännu mera rädd, ångestsymtomen ökar och snart är paniken i full gång... Precis som du beskriver.
DÅ du börjar gå runt runt i huset så driver ångesten igång ytterligare, symtomen ökar. Du vet hur pulsen ökar, andningen blir flåsig och hjärtat slår hårt då du springer jättesnabbt, detta är samma kroppsreaktioner.
Det här beskriver jättebra hur ångest fungerar.
Ångest är väldigt obehagligt, men inte farligt. Den sjunker alltid undan efter en stund.
Och lär man sig hantera sin ångest så minskar den med tiden, man blir mindre rädd och driver inte igång sina ångestsystem, larmsystem.
Att distrahera sig, alltså göra något annat, som får en att tänka på något annat, lägga pussel, spela spel, lyssna på musik, ringa någon och prata "väder och vind etc. Är ett sätt att hantera ångest.
Avslappning, andningsövningar, att andas lugna andetag, andas ända ner i magen är andra sätt att gå ner i varv. Mindfulness, att vara här och nu, beskriva rummet jag är i, hur saker ser ut, smakar eller känns, t.ex. är ett tredje sätt.
På den här sidan kan du läsa mera om ångest och om vad man kan göra, testa och prova olika sätt. Läs också andras frågor och svar om ångest i frågelådan och prova våra appar med övningar
Har du någon att prata med om hur du känner och mår, vet dina föräldrar om din oro. Har du något stöd från skolan? Man kan behöva hjälp med att använda olika strategier för att hantera och minska sin ångest.
Många hälsningar Snorkel