Hej jag är 15 år o går i nian, det hände en del grejer för några veckor sen jag fick ångestattacker o oro o sånt men fick medecin för det men ja klarar ändå inte av o gå till skolan för ja e så nervös.
Snälla ge mig tips på hur ja ska vara mindre nervös o klara av o gå till skolan som ja brukade göra innan. Har missat 80% av nian bara för allt detta,
snälla hjälp mig

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har oro och ångest, fått panikattacker, ångest inför att gå till skolan.
Har missat mycket och är ledsen för det. Du vill kunna gå i skolan, vill minska din oro/ångest. Det är en bra början!
Ångest är en kroppslig reaktion på stark rädsla, hjärtat bankar, man blir stel, strupen snörs ihop, andningen blir snabb och ytlig, m.m. ja det känns i hela kroppen.
Det är den kroppsliga förberedelsen för att fly eller slåss mot det man är rädd för, upplever som fara. En naturlig och viktig reaktion då vi måste akta eller försvara oss för en verklig fara, som en anfallande ilsken hund, en snabbt spridande brand eller fly från en rånare. Då känns det inte konstigt att hela kroppen "pulserar" men om rädslan är tankar och fantasier om att vi ska göra bort oss eller för att någon ska skratta åt oss, eller att vi rodnar, "fantasier om att det värsta kan hända" då blir reaktionen väldigt obehaglig.
Läs mera om ångest på den här hemsidan, vad det är och hur det känns. www.snorkel.se
När man känner ångest vill man bara fly undan, slippa obehaget och undviker situationer som väcker ångest. Det känns så skönt att slippa, men på lång sikt så blir rädsla, obehaget och nervositeten bara värre.
Vad man jobbar med då det gäller ångest, är att gå emot den där känslan av att vilja undvika. Att tvärt om göra det som väcker rädslan istället. Och med hjälp av olika avslappnings och andningsövningar, att närma oss det vi är rädd för i steg, och ibland, med hjälp av medicin, för att minska värsta reaktionerna i kroppen.
Läs på hemsidan om hur man kan göra, kolla också på spelet "Rädda Albin"
Då vi känner oss rädda och osäkra, nervösa, så har vi allt fokus på oss själva, hur vi ser ut ellar hur vi skulle kunna uppfattas av andra.
Att istället ha fokus utåt, se höra och uppleva, vad som händer just nu omkring, gör en stor skillnad. Inte ha fokus på de egna skräcktankarna. Detta beskrivs mera som medveten närvaro, mindfulness, och kan vara till stor hjälp vid ångest och för att kunna klara av sin ångest. jag vet inte vad som hände, som gjorde att du började bli så rädd och få all denna ångest. Men det var något som fick dig att vara extra sårbar. Och har man varit med om jobbiga saker då man fått ångest, så blir man naturligtvis jätterädd att få det igen, och om man är rädd så kommer ju ångesten i kroppen..... i en ond cirkel...
Man behöver alltså jobba med att övervinna sin rädsla, göra fast man är rädd, ha strategier för att klara av sin ångest. Om du har fått medicin så hoppas jag att du också har fått någon att prata med, någon som kan hjälpa dig att hitta de strategier och verktyg som du behöver för att klara av din ångest.
Läs mera på hemsidan, prova olika strategier, läs andras frågor/svar om ångest i frågelådan.Sskriv gärna igen om du vill.
Många hälsningar Snorkel.