Jag och min bästa vän och ex har fått gå ifrån varandra då jag mår jätte dåligt psykiskt och har extremt dålig självkänsla.
Jag är beroende av honom så varje gång han ska iväg och träna eller känner för att sitta och spela så blir jag irriterad och tror att han ej vill vara med mig och inte tycker om mig, även fast han gör det.
Och gör han inte något som jag tänkt så blir jag irriterad och får lätt utbrott på honom.
Och det har ju med mitt mående att göra. Han ska ju kunna fortsätta göra de han vill i sitt liv utan att behöva vara med mig hela tiden för att jag får för mig att han ej tycker om mig och så vidare.
Så har ni några tips hur jag kan hantera det?
För jag vill kunna hantera det och kunna försöka på nytt med honom, kunna träffa honom och fungera i en vardag med honom i mer än en dag. Utan att bli irriterad för att han inte vill vara med mig hela tiden.
Tack på förhand !

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kunde inte skicka något svar direkt till dig då du inte uppgivit någon e-postadress.
Du kämpar med ditt dåliga psykiska mående, som påverkar din självkänsla och i och med det även din(a) relationer.
Relationen till din pojkvän påverkas så mycket så att ni gjort slut.
Om man inte tror på sig själv och tycker om sig själv, är det svårt att våga tro och lita på att någon annan kan göra det.
Man tolkar minsta tecken som att man inte är älskad eller är på väg att bli övergiven.
Och så är det ju, att bli övergiven är hemskt och smärtsamt, om man hela tiden TROR och TÄNKER att det kommer att ske, så går man med ständig rädsla, oro och ångest.
Dessutom kanske man tänker att "man inte klarar sig utan någon" vilket gör att man blir ännu mera rädd och osäker. Klamrar sig "fast" och gör sig beroende.
Tankar känslor och beteenden hänger ihop och påverkar varandra. Tänker jag negativa tankar så blir känslan och det jag gör också negativt.
Känner jag oro/ångest så tänker jag negativt och så vidare..
Jag vet inte riktigt grunden i ditt psykiska mående, om du har nedstämdhet/depression, har ångest i många andra situationer, varit med om jobbiga svåra händelser med mera.
Dessa saker påverkar naturligtvis också självbild och självkänsla, och du kan behöva hjälp med "grundproblematiken". Vet inte om du har någon kontakt inom psykiatrin, provat någon behandling, hur det fungerar i övriga livet med jobb/skola, familj, vänner, intressen, fritid etcetera.
Många saker påverkar ens självkänsla både positivt och negativt.
Att lyckas med något, lära sig något nytt, utmana sig själv i små steg, kan vara ett sätt att öka sin självkänsla.
Man kan öva detta med tydliga mål och delmål, öva och träna i steg. (läs mera under målsättning)
Att börja tycka om sig själv, tro på sig själv, se sitt värde och peppa sig själv istället för att döma och nedvärdera sig själv, är ett jobb.
Första steget kan vara att bli medveten om HUR man tänker och känner, bli medveten om att man dömer sig själv och jobba för att göra annorlunda.
Till exempel parera en negativ tanke om sig själv genom en positiv. (gör en lista över positiva och bra saker med dig själv, en bra vän, bra på att lyssna, vacert hår, hjälpsam med mera.
Medveten närvaro (läs och öva under mindfulness) kan vara till hjälp att öva för att bli mera medveten om sina tankar.
Du vill må bättre, vill tycka om dig själv så att du kan tro på att andra tycker om dig. Tycker om dig fast man vill göra egna saker ibland. Och kanske kunna vara tillsammans med din pojkvän igen då du mår bättre.
Har du stöd från din familj, vänner?
Har du kontakt inom psykiatrin eller behöver du det för att må bättre?
Vilka mål har du annars i ditt liv?
Hur ser din vardag ut?
När kan du känna dig glad och nöjd?
Läs mera på denna sida om dåligt mående, vad som passar in på just dig.
Prova våra appar, övningar och dokument.
Skills Snorkel reglera känsla, träna på att kunna släppa ilska och irritation (som egentligen är din rädsla)
Läs också om känslor under VAD ÄR och VAD GÖRAwww.snorkel.se
Hälsningar Snorkel