Jag vet inte vad jag ska göra längre..jag får ångest ibland på mornarna när jag gör mig klar till skolan och vill inte gå dit för att jag känner mig för ful.
Det här går ju såklart ut över skolan och jag känner mig så otroligt dålig för att jag låter en sak som mitt utseende förstöra för mig i skolan, det gör ju allt bara ännu värre.
Men ändå klarar jag inte av att fara dit för det värsta jag vet är när jag känner mig ful. Jag brukar ofta få höra att jag ser bra ut och ingen har nånsin sagt till mig att jag är ful, ändå har jag inte bra självkänsla.
Jag vill inte att det här ska förstöra min framtid och jag orkar inte längre dagar som dom här, vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kunde inte svara dig direkt eftersom du inte uppgivit någon emailadress.
Du har så mycket oro och ångest så du t.o.m. har svårt att komma iväg till skolan, fastnar i negativa tankar om ditt utseende.
Är rädd för att inte duga, vara fel eller ful.
Du är medveten om att andra tycker att du är fin och att du duger, men kan ändå inte ta dig ur detta negativa tänkande. Du dömer också dig själv väldigt hårt för att du hamnat i detta, att du låter ditt mående för dagen, dina tankar på ditt utseende, störa din skolgång och kanske påverka dina framtida skolresultat.
Att du dömer dig så hårt, ser dig själv som så dålig och negativ, får dig att må ännu sämre, får dig att få ännu sämre självkänsla..
Du vet inte alls hur du ska bryta detta, vet inte hur du ska komma ur din onda cirkel av negativa tankar och negativ självbild, du kämpar men kommer ingen vart.
Du kanske behöver hjälp, vet dina föräldar om hur du mår och tänker, du kanske behöver någon att bolla dina tankar med någon som kan hjälpa dig komma ur din negativa bild av dig själv.
Kan du ta kontakt med skolsköterska eller kurator på din skola, har man märkt på skolan att du stannar hemma ibland, har man förstått hur kämpigt du har det??
Negativa tankar kan vara otroligt starka, och påverkar våra känslor jättemycket, det är också lätt att vi börjar tro på våra negativa tankar, tar dem för sanning.
Det är som om någon hela tiden skulle säga till dig att du är ful, fel, inte duger o.s.v. Om man fick höra det hela tiden trodde man ju det till slut. Det är precis så du gör mot dig själv, din inre röst säger negativa saker om dig hela tiden..
Läs mera på www.snorkel.se om tankar och negativa tankar. Där finns många tips och övningar för att bryta negativa tankar.
Läs också om om mindfulness, medveten närvaro, och prova övningar på hemsidan. och i våra två Appar
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330 och
Snorkelövning, med olika röstövningar och instruktioner.
Det kan vara en hjälp att bryta din ständiga oro och negativa självbild.
Att fokusera på annat än utseende. Göra något som man kan känna sig glad av. känna att man är bra på och lyckas med. Utmana sig själv lite, upptäcka att man blir bättre och bättre på något. Sådant bygger självförtroendet.
Skickar många kramar, hälsningar Snorkel.