Hej! Jag är en 16 årig tjej som har jättestora problem med svartsjuka/ avundsjuka på andra tjejer i min ålder. Jag har väldigt länge nu varit kär i en kille som är lika gammal som jag och nu har vi äntligen blivit "på G". Problemet är, att när han kollar in andra tjejer och tycker att dom är snygga, så blir jag jätte svartsjuk och börjar tycka att jag inte duger så som jag ser ut, för jag vet ju att dom är snyggare eftersom han kollar mer på andra än på mig? Snälla berätta ett sätt att få mig sluta att hata de andra tjejer som han kollar in.. jag älskar honom jättemycket o han är min drömkille på alla sett förutom att han kollar in andra tjejer! Vad ska jag göra?? // Svartsjuk tjej

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver om svartsjuka och om att din kille kollar in andra tjejer. Jag vill börja med att tipsa dig om UMO.se, ungdomsmottagning på nätet, som mera berör sådana här frågor. Jag vill också ställa frågan om det är så att din kille "kollar" på andra tjejer mer än andra, d.v.s. ÄR det så att problemet faktiskt är att han är respektlös och kränkande mot dig?? Eller är det så att han, precis som alla andra, unga som gamla, gifta som singel, TITTAR?? Ser någon som är särskilt vacker, eller fin, och sedan är det inte mer med det... För man ser något vackert innebär det ju inte att man varken måste eller vill ha det. Och han har ju valt dig. Är problemet din svartsjuka eller att han är kränkande? Det är ju en stor skillnad eller hur?? Om han beteer sig illa mot dig redan i början i ert förhållande, så blir det inte lätt. Svartsjuka är något himla jobbigt och svårt, gör ont och skapar stark ångest som påverkar en jättemycket. Svartsjuka är ju en känsla som bygger på rädsla, rädsla att inte duga, att bli övergiven och lämnad, att den man älskar ska träffa någon annan som är bättre. Alla som älskar någon eller något vill ju behålla det, ha det kvar, alltid ha det så.. Inte konstigt alls att förstå egentligen. Men just det här med svartsjuka går över till kontrollerande, begränsande, skapar negativa känslor och situationer som inte alls kan sättas samman med kärlek, glädje och lycka. Man blir misstänksam, sur, osäker, har bara fokus på att "se bra ut" eller säga/göra rätt, istället för att vara avslappnad och ha fokus på att ha kul. Man ifrågasätter, misstänkliggör och snudd på anklagar sin partner på ett väldigt jobbigt sätt, som faktiskt driver partnern bort, kan göra att hon/han inte orkar eller vill ha en relation längre, precis just det som man är rädd för ska hända, orsakas av svartsjukan!! Tillit, förtroende och ansvar. Det är viktiga delar i en relation. Att våga lita på den andra. Visst kan man träffa någon annan, någon ny. Det är ju faktiskt ganska ovanligt att en relation håller från det man är 16 år och livet ut... Man kan aldrig förhindra att det sker. Det enda man kan är att njuta av det som är här och nu! Att prata med varandra, gemensamt ha en "plan" för hur din svartsjuka ska bli bättre, genom att du tränar att lita på honom, och genom att han förstår att du har det tufft men att du "jobbar på det". Varje gång din svartsjuka och dina tankar sätter igång, andas djupt och lugnande, fastna inte i dina tankar, distrahera dig själv och ge varandra egentid, positiva aktiviteter både tillsammans och var för sig. Ni är viktiga för varandra men man måste ha egna aktiviteter och vänner i livet också. Kramar från Snorkel