Hej! Är 15 år gammal och känner ingen som helst lust till att leva längre. Har ångest upp över öronen och får panik utav det. Har även märkt på senaste att jag lider av social ångest vilket gör att allt jag gör blir så jävla mycket svårare. Vet inte vad jag ska göra längre, allt känns bara svart och jobbigt och mina föräldrar tror att skolan är det ända livet jag har. Vissa dagar blir skoldagarna för jobbiga så jag måste vara hemma eller så slutar de med ångest attacker någon stans på ek glömd toalett i skolan. Jag har för mycket i mitt förflutna om spökar i min hjärna hela tiden och det gör så att ja ligger ich övertänker på nätterna och inte kan sova. Brukar vakna 5 min innan skolan börjar för jag känner ingen lust att göra saker jag förr älskat. Det är så jävla jobbigt och jag känner att jag inte har någon att prata med då man i dagens samhälle är ”svag” å ”feg” om man vågar visa att man mår skit. Vad fan ska jag göra? Vill verkligen inte mer

Svar
Hej, tack för ditt mail. Ångest är smärtsamt och handikappande, om det tar över och styr ens liv, men den är också helt ofarlig och så livsviktig. Det är också tråkigt att se att du tänker och känner att dagens samhälle anser man är ”svag och feg” om man lider av sin ångest och att det inte går att prata med någon om det. Vi har alla olika grader av ångest i livet, och vissa har en ”extra känslighet” (arv och miljö påverkar) och ökad risk att man ”fastnar” och blir överdränkta av sin ångest, den blir handikappande och hindrar en att leva det liv man vill, sänker livskvaliteten. Det är ett vanligt problem. Om man går länge i en stressande ångestfylld livssituation så ökar också risken att drabbas av nedstämdhet/depression. Du har börjat få tankar på att du inte orkar längre och tappat hopp och lust för saker du tidigare tyckt om, det är viktiga varningssignaler. Berätta för dina föräldrar så att ni kan söka hjälp och stöd i detta och ta ställning till hur du bäst får hjälp! För det finns mycket som man kan göra, både psykologisk behandling/strategier och medicinskt stöd för att vända negativa cirklar. När man börjar tappa hopp och inte kan se någon ljusning på sina svårigheter, när man blir nedstämd och deprimerad, så är det inte ovanligt att TÄNKA på att fly ”allt” genom att man tänker att man inte vill leva längre. Just för att man inte orkar ha det som man har det. Se detta som ett tydligt tecken att du behöver hjälp och stöd. Berätta för dina föräldrar, gå inte ensam med dina tankar och känslor! Läs mera om nedstämdhet och tankar på att inte vilja leva, på webbsidan. Ångest är en överlevnadsstrategi, ett larmsystem i kroppen som förbereder och för att slåss, fly eller "spela död", vid verkliga livshotande faror. Då vi levde som grottmänniskor var det väldigt viktigt för vår överlevnad, då väldigt mycket i livet var just livshotande, farliga djur, andra infödingar, giftiga insekter, höga höjder, giftiga växter, och det att bli "utesluten, inte få tillhöra gruppen, bli "utslängd ifrån grottgemenskapen". Om men blev det så gick man mot en säker död, människan klarade sig inte ensam. Alla dessa faror i livet gjorde att vi utvecklat en känslighet och beredskap vid dessa faror. Delar i hjärnan måste reagera snabbt och vi måste snabbt förberedas för att "kämpa eller fly för livet". Hjärnan signalerar till kroppen som sätter igång olika reaktioner i kroppen, hjärtat slår snabbt för att pumpa blod ut i musklerna så att vi ska bli snabba och starka, andningen blir ytlig och snabb för att syresätta blodet, tunnelseende för att bara fokusera på faran. etc. (läs mera om ångest och varför vi får ångest på webbsidan under fliken VAD ÄR) Vi har kvar detta "larmsystem" även idag, fast vi inte utsätts för livshotande faror på samma sätt. Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verkliga faror eller på faror som bara finns i vårat huvud. Alla dessa symtom känns inte så mycket om man samtidigt blir jagad av en ilsken björn, eller slåss med en inbrottstjuv, men kommer man till skolan och ska försöka prata med klassen och ens hjärna signalerar "fara, obehag, skydda dig" och alla kroppsreaktioner börjar brusa runt i kroppen, DÅ känns det minsann. Man får som "kortslutning" i hjärnan. Man vill bara vända om och fly därifrån, och ofta stannar man hemma och undviker det som väcker ångest och obehag. Vilket gör att det bara blir ännu värre nästa gång. Eller så undviker vi den ångestväckande situationen på annat sätt, tex genom att be någon annan ringa, beställa eller betala. Så skönt på kort sikt att få slippa, men på lång sikt gör det bara ångesten värre och man LÄR sig aldrig att klara av dessa situationer. Precis som vid alla "fobier", rädslor och situationer som väcker ångest så behöver man träna på att i steg utsätta sig för dem, närma sig steg för steg. Låta hjärnan få upptäcka att "inget farligt händer" så att inte larmsystemet behöver sätta igång, och att man själv har tekniker för att andas lugnare, slappna av och kan styra situationen lite mera. Ångest och rädsla är inte logiskt på något sätt, då man är hemma och lugn så kan man vilja och tänka att man ska göra och klara av, men sedan i situationen då "larmsystemet" sätter igång så finns inte det kvar, man vill bara bort. Att ha en tydlig plan vad man ska göra, en hierarki över vilka situationer som är svårast och "minst svåra" en förståelse för att alla tankar bara är tankar, att träna på att skifta fokus från sig själv till saker eller personer runt omkring, träna på hur man kan göra och sedan i små steg börja göra det man är rädd för är vägen ur detta. Jobba med tekniker som avslappning, andnings övningar och medveten närvaro för att lära sig hantera och minska sin ångest. Då du tänker att du kan ”misslyckas” och göra fel eller inte har kontroll på något sätt, så startar ångesten och du tänker att du inte klarar alls. När det gäller social ångest så kan jag tipsa dig om en bok av Anna Kåver, som heter just Social ångest. Den kan hjälpa dig att se hur just din sociala ångest fungerar och hur just du kan träna för att övervinna din sociala ångest, ta kontrollen över "larmsystemet" igen. Läs också mera om social ångest(rädsla i sociala situationer) på denna webbsida, det finns också en hel del information på nätet. Snorkel har webbsidan, och även två appar, Snorkel Skills känsloreglering och Snorkelövningar, där det finns en hel del röstövningar du kan prova. Det kommer inom kort att finnas möjlighet att göra sina egna BETEENDEANALYSER på nätet, dvs se sina mönster och beteenden tydligare, se konsekvenser på kort och lång sikt. Gör din egen lista över steg du vill träna på, gör MÅLSÄTTNINGAR på kort och lång sikt, så du vet vad du vill arbeta mot. (kolla under målsättningar på webbsidan) Det finns också information om STEG FÖR STEG TRÄNING, både på webbsidan och i Appen SNORKELÖVNING. Det är också viktigt med stöd och hjälp från omgivningen, dina föräldrar och din omgivning behöver förstå styrkan i detta, och att det alls inte handlar om ”feghet”. Ni kan kanske läsa om Social ångest och träna/öva tillsammans. Du kan övervinna din ångest och tveka inte att be om hjälp från Vårdcentral eller BUP. Skriv i frågelådan igen om du vill, kram från Snorkel